Febiac voorstander van kilometerheffing

Automobielfederatie Febiac is voorstander van de invoering van een slimme kilometerheffing, op voorwaarde dat deze de bestaande verkeersbelastingen vervangt. Zo’n hervorming zou volgens Febiac het gedrag van de autogebruikers kunnen bijsturen en zorgen voor een vlottere en meer milieuvriendelijke mobiliteit. Febiac vraagt ook dat de overheid thuiswerk stimuleert via een korting op de werkgeversbijdrage.
De files in ons land worden met de dag groter. De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) raamde de kost van de files aan onze economie en ons milieu op 1 tot 2 procent van het bbp. De kost zou tegen 2020 kunnen oplopen tot zes miljard euro.

Om de fileknoop te helpen ontwarren, heeft Febiac een aantal voorstellen uitgewerkt en de haalbaarheid ervan laten narekenen door consultant PwC. De federatie ziet vooral in een slimme kilometerheffing een ideale hefboom naar een betere mobiliteit, als die belasting op het gebruik van de wagen in de plaats komt van de huidige taksen op het bezit van de wagen (nu goed voor de helft van de ‘mobiliteitsinkomsten’) en als de inkomsten aangewend worden om het wegennet in goede staat te houden.

‘Mobiliteitsbudget’

‘Vervang de bestaande mobiliteitsbelastingen zoals de BIV, de jaarlijkse verkeersbelasting en een deel van de accijnzen door een variabel kilometertarief in functie van tijd en plaats van de verplaatsing, het inkomen van de gebruiker (met sociale correctie voor lagere inkomens) en de milieukenmerken van het voertuig’, zegt Febiac. De federatie wil ook meer park&rides in de stadsrand.

Om de laagste inkomens meer vervoerskeuze te geven, wil Febiac voor hen een ‘mobiliteitsbudget’. Om de opties voor werkenden te verruimen, stelt Febiac voor om de mobiliteitsuitgaven vrij te stellen van sociale en fiscale bijdragen. Telewerk zou gestimuleerd moeten worden via een korting op de patronale bijdragen en de aankoop en het gebruik van milieuvriendelijke wagens moet aantrekkelijker worden gemaakt.

Febiac voorstander van kilometerheffing. De Standaard, 2013-10-22. Geraadpleegd op 2013-10-22 via www.standaard.be
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo