Een duur bakje troost: prijs koffie blijft stijgen

De prijs van koffie blijft stijgen. De prijs van de meest geteelde boon — de arabica — steeg vorige week op één dag maar liefst 7 %. Belgische koffiebranders vragen zich af waar dat moet eindigen.

Twee prijsverhogingen op een half jaar: Kathleen Claes heeft het er moeilijk mee, maar ze zegt dat ze niet anders kan. De ceo van koffiebrander The Java Coffee Company uit Rotselaar kan niet anders dan haar pakken koffie duurder maken. Zes euro kost een pak van 250 gram nu. Daar haal je volgens Claes zeventig gefilterde kopjes koffie uit, of zo’n 33 espresso’s. “Dat blijft goedkoop”, zegt ze. “Zeker als je vergelijkt met hoeveel duurder een blikje cola is geworden. Dat geluk hebben we nog, dat de consument zo’n prijsstijging niet te hard voelt.”

Waar dat met die koffieprijs moet eindigen, weet Claes niet. Maar het gaat wel hard: op twee jaar tijd is de prijs met 25 % gestegen. De prijs van de arabica koffieboon, de meest geteelde en ook de favoriete boon van de Belg, steeg vorige week op één dag met 7 %. De reden: in Brazilië, de grootste producent van koffiebonen, werd gewaarschuwd voor vorst die de oogst zou beschadigen. Een dag later ging de prijs weer met 4 % naar beneden. Want met die vorst viel het nogal mee.

Screenshot

Maar de koffieprijs blijft hoog. Ook die van de robusta koffieboon, die vooral in Azië wordt geteeld, een minder grote hoogte nodig heeft en drie keer meer opbrengt dan arabica. “De robusta is bijna even duur als de goedkoopste soort arabica”, zegt Claes. “Dat is ongezien.”

Grote vraag

Naar de oorzaken van de prijsstijging is het niet ver zoeken: de vraag naar koffie blijft stijgen en het aanbod staat onder druk. “Zeker na de coronacrisis”, zegt Erik Joly, econoom van ABN Amro België. “Tijdens corona zijn de strategische voorraden van koffiebonen zo goed als opgebruikt. Bij de minste tegenslag gaat de prijs dan omhoog. Zeker met de vraag die al jaren in de lift zit, ook in ons land. Er wordt thuis veel meer koffie gedronken sinds de koffiepads hun intrede deden. Ook het aantal koffiebars blijft stijgen.” Al zullen die bars de gestegen prijzen minder voelen omdat ze sowieso werken met hoogwaardige koffie die al vrij duur is. Ook in de supermarkt zal de prijs niet meteen stijgen, omdat die prijs vastligt in contracten van drie of zes maanden. Er zijn trouwens supermarktketens die de prijs van hun koffie verhogen, ook al betalen ze daar zelf niet meer voor.

Natuurlijk heeft ook het klimaat invloed op de prijs van koffie. Brazilië teelt op grote hoogte, waar plantages zeer gevoelig zijn voor vorst. Vietnam, de op een na grootste producent, heeft dan weer last van droogte en hitte. Bovendien schakelen veel koffietelers over op de teelt van de doerian. Dat is een vrucht die verschrikkelijk stinkt, maar een heerlijk zoete smaak heeft die doet denken aan banaan en karamel. De vraag naar “de koning der vruchten” in buurland China is enorm.

Als klap op de vuurpijl is de koffieprijs ook gevoelig voor de koers van de dollar, en dus voorwerp van speculatie. Na ruwe olie is koffie zelfs de meest verhandelde grondstof ter wereld, naar omzet van de kleinhandel. “Wat niet wil zeggen dat je erin moet beleggen”, waarschuwt Joly. “Dat is absoluut af te raden. Als je dan toch een graantje wil meepikken, kun je beleggen in Starbucks of een andere internationale koffieketen.”

Volgens Claes zou de koffieprijs volgende maand kunnen dalen: “Dan komt de oogst uit Brazilië binnen. In afwachting duimen we voor milde temperaturen.”

DE LEUR, T. Een duur bakje troost: prijs koffie blijft stijgen. DS Avond, 19 augustus 2024, 8.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo