Cowboy heeft tot 28 miljoen euro nodig binnen drie maanden

Cowboy, de Brusselse producent van elektrische stadsfietsen, zoekt tot 28 miljoen euro bij grote investeerders en particuliere crowdfunders, tegen een fikse korting.

De essentie

  • Cowboy zit in geldnood en heeft binnen drie maanden tot 28 miljoen euro vers kapitaal nodig.
  • De Brusselse bouwer van hippe elektrische stadsfietsen plant onder meer een crowdfundingoperatie.
  • Hoewel de Cowboy-fietsen internationaal gelauwerd worden, lopen de verliezen fors op. Sinds de oprichting torst het bedrijf voor 70 miljoen euro overgedragen verliezen.

 

Crowdfunding

De raad van bestuur van Cowboy heeft maandag plannen goedgekeurd voor een omvangrijke kapitaaloperatie. Een half jaar geleden was het bij de zeer late publicatie van de jaarcijfers over 2021 al duidelijk dat het jonge, Brusselse e- fietsenmerk snel extra geld nodig had. Cowboy wil via een woordvoerder alleen kwijt dat ‘we bezig zijn kapitaal op te halen om de volgende fase van onze groei te financieren’.

In totaal zoekt de e-fietsenbouwer 28 miljoen euro, waarvan 15 miljoen euro van grote beleggers moet komen. Die hebben tot 6 maart de tijd om in te tekenen op iets meer dan 1 miljoen Cowboy-aandelen voor 14,18 euro per aandeel. Dat is een korting van ruim 44 procent op de prijs van 25,15 euro waartegen Cowboy minder dan een jaar geleden een crowdfunding hield. Van de waardering van 172 miljoen euro vorig jaar rest nog 97 miljoen.

Na de ronde bij de grote investeerders komende maand plant Cowboy tot 25 april een crowdfunding van maximaal 13 miljoen euro via het Britse Crowdcube- platform. Als dat maximum wordt gehaald, zou het met afstand om de grootste crowdfundingoperatie in de Belgische geschiedenis gaan. Tot nu haalde geen enkel Belgisch bedrijf veel meer dan 3 miljoen euro op met crowdfunding.

Het is echter maar de vraag hoeveel belangstelling er voor die crowdfunding zal zijn. Particuliere beleggers die vorig jaar aan een eerdere operatie van Cowboy deelnamen, kijken nu aan tegen een stevig papieren verlies. Ze betaalden destijds 25,15 euro per deelnemingsbewijs, dat vanaf 25 maart voor 14,18 euro te koop is.

Hoeveel fietsen Cowboy jaarlijks verkoopt, wil het niet zeggen. Maar uit het prospectus van een eerdere crowdfunding is af te leiden dat Cowboy in 2021 bestellingen voor 28.000 fietsen binnenhaalde. Het fietsenmerk heeft twee varianten van één model elektrische stadsfietsen: een heren- en een doorstapmodel, allebei vanaf 2.890 euro alleen online te koop. Co-oprichter en CEO Adrien Roose hoopt ‘tegen 2030 miljoenen fietsen’ te verkopen.

Cowboy rijgt de kapitaalrondes aan elkaar. Maar na een vierde recordoperatie van 71 miljoen euro een jaar geleden bleef de geldhonger aanzienlijk en was de belangstelling van investeerders geringer. In Brusselse financiële kringen is te horen dat het bedrijf de afgelopen maanden tevergeefs langsgegaan is bij enkele Belgische publieke en private investeerders.

Tegelijk blijft Cowboy kapitaal verbranden. 2021 was een rampjaar. Op 16,1 miljoen euro omzet werd 23,4 miljoen euro nettoverlies geboekt, waardoor het bedrijf in de eerste vier jaar van zijn bestaan voor ongeveer 50 miljoen euro verliezen had opgestapeld.

Product van het jaar

De revisor PwC stelde in de jaarrekening over 2021 duidelijk dat ‘er een significante onzekerheid bestaat die grote twijfels oproept of het bedrijf zijn activiteiten kan voortzetten’ als er niet snel extra financiële middelen van buitenaf kwamen. ‘Klassiek voor de fase waarin we als start-up zitten’, zei Roose daarover eind vorig jaar.

Sindsdien is het stil over de financiële toestand van Cowboy, ook al bekroonde het Amerikaanse magazine Time het recentste Cowboy-model tot een van zijn producten van 2022.

Om de verliezen te stelpen werden ambitieuze groeiplannen in de Verenigde Staten in de ijskast gestopt. In november hield Cowboy onder het mom van Black Friday een uitverkoop van zijn oude model, de Cowboy 3. Klanten kregen een korting die tot 40 % kon oplopen als ze bereid waren om tot april op de levering van hun nieuwe fiets te wachten. Het volledige aankoopbedrag moest wel meteen bij de bestelling in november worden betaald.

Garantiekosten

Cowboy is niet de enige fietsenbouwer in nesten. Zijn aanzienlijk grotere Nederlandse concurrent VanMoof kreeg begin dit jaar enkele tientallen miljoenen euro’s van zijn aandeelhouders omdat hij anders ‘binnen twee maanden’ een acuut liquiditeitsprobleem zou hebben.

VanMoof worstelt met groeipijnen en de reparatiekosten van fietsen die nog onder garantie vallen. Die kosten zijn extra hoog omdat VanMoof-rijders, net als Cowboy-eigenaars, niet met hun defecte fiets naar de fietswinkel om de hoek kunnen. Ze zijn aangewezen op de onlinedienstverlening van de producent.

Ook Cowboy had die problemen met garantiereparaties. Het moest vorig jaar zijn jaarcijfers over 2020 naar beneden bijstellen omdat het zijn provisies voor garantieherstellingen zwaar had onderschat. In plaats van 45.000 euro moest Cowboy bijna 1,5 miljoen budgetteren.

Winst in 2024

‘Het is altijd een oefening tussen groei en winst’, zei Roose vorig jaar over de aanhoudende verliezen. Duidelijk is intussen wel dat Cowboy ook vorig jaar diep in de rode cijfers zat. De CEO voorzag eind vorig jaar ruim 50 miljoen euro omzet. Zoals het er nu naar uitziet, is daar ongeveer 20 miljoen euro verlies op gemaakt. Roose rekent erop dat Cowboy vanaf deze zomer zwarte cijfers schrijft en in 2024 zijn eerste jaarwinst kan voorleggen.
Tegelijk met de kapitaalverhoging neemt een van de drie medeoprichters van Cowboy, Karim Slaoui, om gezondheidsredenen ontslag uit de raad van bestuur. Slaoui is een oude vriend van Roose, met wie hij voor Cowboy de ter ziele gegane maaltijdbezorger Take Eat Easy oprichtte. Bij Slaoui werd in 2019 een zeldzame vorm van botkanker vastgesteld. Ondanks zijn vertrek uit de raad van bestuur blijft hij wel betrokken bij de fietsenbouwer.

KURSTJES, B. Cowboy heeft tot 28 miljoen euro nodig binnen drie maanden. De Tijd, 9 februari 2023, 13.

Lees ook Fietsmerk Cowboy staat voor col buiten categorie

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo