We grijpen nog altijd te vaak naar frisdrank

Geen land in Europa waar ze zo snel naar een cola of andere frisdrank grijpen als hier. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat. Eén op de vijf Belgen trekt dagelijks een blikje open. ‘Alleen een forse suikertaks van meer dan 20,00 % zal dat veranderen’, zegt voedingsexpert Patrick Mullie (VUB).

We staan eerste, en de tweede staat zelfs niet op de finishfoto. In een Europese vergelijking van de statistiekdienst Eurostat haalt ons land goud als het om de consumptie van suikerhoudende frisdrank gaat. Liefst 20,40 % van de ondervraagde Belgen (van 15 jaar en ouder) zegt dagelijks minstens één keer gesuikerde frisdranken te drinken. Ter vergelijking: in Duitsland ligt dat aantal op 12,10 %, in Frankrijk op 9,60 %. Het Europese gemiddelde is 9,10 %. De cijfers dateren uit de periode 2018 tot 2020, en het gaat om wat mensen zélf aangeven dat ze drinken.

Doen wij het dan echt zo slecht? ‘Ons de frisdrankkampioen van Europa noemen is misschien wat overtrokken’, zegt voedingsexpert Patrick Mullie (VUB). ‘Ik weet niet of we echt het allerslechtst scoren van Europa op het vlak van frisdrank drinken. Maar goed scoren we zeker niet, dat staat als een paal boven water.’

115.000 obese kinderen

En dat heeft gevolgen, zegt Mullie. ‘Liefst 115.000 van onze kinderen zijn obees, en dat cijfer is niet aan het zakken. Gesuikerde frisdranken zijn van een luxeproduct dat we vroeger in het weekend kregen, geëvolueerd naar een dagelijks drankje. Dat is uiteraard een probleem.’

David Marquenie, secretaris-generaal bij de federatie van de Belgische water- en frisdrankindustrie VIWF, zegt dat het Eurostatcijfer op zich geen grote verrassing is. ‘Maar als je de volumes bekijkt – hoevéél we dus drinken – kom je voor België aan 123 liter frisdrank per persoon per jaar. In Duitsland is dat 141, in Denemarken 134, in Hongarije 138.’

Suikertaks

Ons land heeft nochtans al een aantal jaar een ‘suikertaks’ die de consumptie van ongezonde frisdrank moest terugdringen. Maar die mist compleet zijn doel, zegt zowel Mullie als Marquenie. ‘Dat was een accijnsverhoging, maar die geldt ook voor lightdranken’, zegt Marquenie. ‘Die heeft geen effect gehad op wat we drinken: er is alleen meer frisdrank gekocht net over de grens.’

‘Dat gaat ook maar over een paar eurocenten per blikje’, zegt Mullie. ‘Neen, je moet het minstens 20,00 % duurder maken, en dat geld investeren in beleid om de jeugd gezonder te doen eten en meer te doen bewegen.’

Toch staan er de afgelopen jaren veel meer zero- of sugarfree-varianten van alle frisdranken in de rekken: speelt dat dan geen rol? ‘Het aandeel lightversies ligt heel hoog op de Belgische markt’, zegt Marquenie.

‘Die light- en zeroversies zijn mooie technologische verwezenlijkingen’, zegt Mullie. ‘Maar je past er toch ook beter een beetje mee op. Als je er een liter per dag van drinkt, blijft je tong baden in een zee van zoet, en dat heeft gevolgen voor wat je wilt eten. Een paar lightdrankjes in het weekend, en op maandag weer overschakelen op water, dat lijkt mij nog de beste keus.’

LEBACQ, T. We grijpen nog altijd te vaak naar frisdrank. De Standaard, 2 augustus 2021.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo