België blijkt e-commerce-kampioen

Volgens de FOD Economie haalden Belgische bedrijven in 2019 een derde van hun omzet uit onlineverkoop. Experts hebben vragen bij het onderzoek.

Naar jaarlijkse gewoonte publiceerde de FOD Economie vrijdag de Barometer van de Informatiemaatschappij, waarin hij ‘de balans opmaakt van de digitale economie in België’. Al verschillende opeenvolgende jaren scoren de bedrijven in ons land daarin heel hoog wat het procentuele aandeel van e-commerce in hun totale bedrijfsomzet betreft. Zo zouden de Belgische bedrijven in 2019 een derde (32,60 %) van hun omzet uit onlineverkoop hebben gehaald.

Opvallend

Dat is opvallend, want dat zou betekenen dat onze bedrijven het stukken beter doen dan hun collega’s in buurlanden als Frankrijk (22,00 %), Duitsland (15,10 %) en Nederland (14,90 %). Terwijl bijvoorbeeld Nederland de thuisbasis is van kleppers als Bol.com en Coolblue. Als verklaring daarvoor noemt de FOD Economie onder meer ‘de zeer goede connectiviteit in ons land, met performante netwerken en een bijna volledige dekking van de bevolking’. Al is dat in pakweg Nederland niet anders.

Belangrijker bij de interpretatie van de hoge Belgische score is dat e-commerce in het onderzoek veel ruimer wordt gedefinieerd dan een consument die online een robotstofzuiger koopt, om maar wat te zeggen. Zo vallen aankopen door een bedrijf bij een ander bedrijf (zoals een leverancier) of bij een overheid ook onder de noemer ‘e-commerce’, als die maar via een onlineplatform gebeuren. En net die business to business en business to government transacties zijn met 80,00 % van het totaal goed voor het leeuwendeel van alle transacties in ons land die via een website verlopen, meldt de barometer. Dat is ruim boven het Europese gemiddelde van 60,00 %. Hun hoge score hebben de Belgische bedrijven dus niet zozeer te danken aan verkoop aan particulieren, maar aan overheden en andere bedrijven.

Enquête

De waarde van de onlineverkoop in verschillende landen vergelijken, is volgens experts echter een heikele opdracht. ‘Het is zelfs praktisch onmogelijk, om de simpele reden dat het Europees statistiekbureau Eurostat nog geen geharmoniseerde cijfers bijhoudt van de werkelijke waarde van alle online transacties’, zegt Sofie Geeroms, ­directeur van Becommerce, dat Belgische webwinkels vertegenwoordigt.

De FOD Economie vangt dat hiaat op door voor de barometer een enquêteonderzoek te doen, onder coördinatie van Eurostat. Dat moet Europese vergelijkingen toch mogelijk maken. Dit jaar vulde volgens de FOD iets minder dan de helft (45,00 %) van de representatieve steekproef van 7.500 Belgische bedrijven de vragenlijst ook daadwerkelijk in.

Hun werd daarin onder meer gevraagd wat ‘het percentage was van hun totale omzet dat werd voortgebracht door webverkopen’. Wisten ze dat niet exact, dan volstond een schatting. ‘Maar die vraag beantwoorden is ook al heel moeilijk’, zegt e-commerce-expert Els Breugelmans (KU Leuven). ‘Als een klant een product kiest via de webshop, maar dan toch naar de winkel gaat om het daar te kopen: is dat dan een webverkoop, of niet?’

VAN MAELE, P. België blijkt e-commerce-kampioen. De Standaard, 5 december 2020, 39.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo