H&M verkiest webshop boven winkelstraat

Voor het eerst gaat kledingketen Hennes & Mauritz het aantal winkels verminderen. Een reactie op het door covid-19 aangewakkerde webshoppen.
Het jaar 2020 zal het eerste jaar in het bestaan van H&M worden waarin er een netto afname van het aantal winkels zal zijn. Dat maakte de keten gisteren bekend ter gelegenheid van de kwartaalresultaten. Er zullen 130 winkels geopend worden, en 180 gesloten. Volgend jaar gaan er nog 350 voor de bijl, tegenover 100 nieuwe openingen. De netto afname van 250 winkels in 2021 bedraagt 5,00 % van het ­totale winkelpark, dat in twee decennia aangroeide van 600 naar 5.000 vestigingen. H&M zal vooral winkels sluiten die verlies maken, en waarvan het huurcontract ten einde is. In België heeft de keten 93 winkels.

Ceo Helena Helmersson beseft dat ze moet inspelen op de wijzigende klantenvoorkeuren. ‘Tijdens de pandemie hebben meer consumenten het webwinkelen ontdekt. Zij maken ons duidelijk dat de winkels en de website elkaar moeten aanvullen en versterken. Daarom zetten we in op digitale ­investeringen en voegen we winkels samen’, zei ze in een persbericht.

Pandemie

Door de pandemie zijn wereldwijd nog altijd 166 H&M-winkels gesloten. Voor een groot aantal filialen gelden restricties, zoals een beperking van het aantal bezoekers of aangepaste openingsuren. Ook zijn de paskamers in sommige landen gesloten. Dat schrikt consumenten af: gezellig onbekommerd winkelen is er niet meer bij. Tegelijk werken veel mensen nu thuis, wat het bestellen en in ­ontvangst nemen van pakjes heeft vergemakkelijkt. Die twee fenomenen samen verklaren de sterke groei van het webwinkelen.

De afgelopen negen maanden was 26,00 % van H&M’s omzet afkomstig van onlineaankopen, blijkt uit de kwartaalresultaten. De onlineverkoop lag in die periode 36,00 % hoger dan het jaar ervoor. En dat terwijl de totale omzet van H&M met 21,00 % daalde.

De beslissing van H&M illustreert in welke mate covid-19 de digitale shift in de detailhandel versneld heeft. Grootschalige fysieke winkels in stadscentra gaan een moeilijke toekomst tegemoet. Zelfs in het derde kwartaal is een deel van de consumenten nog niet naar de winkelstraten teruggekeerd, blijkt uit de cijfers. De totale omzet van H&M bedroeg nog altijd maar 80,00 % van wat er in ­pre-coronatijden werd gerealiseerd. Rekening houdend met de stijging van de onlineverkoop komt het erop neer dat er in de ­fysieke winkels 28 procent minder verkocht werd dan vóór corona.

De winkelsluitingen zijn ook nodig om de winstgevendheid van het bedrijf te handhaven. Nadat de groep in het tweede kwartaal zwaar in de rode cijfers was gedoken, was het derde kwartaal wel winstgevend. Maar de winst lag maar half zo hoog als in het derde trimester van het jaar voordien. H&M laat uitschijnen dat de groei van de online-activiteiten gunstig is voor de winstgevendheid. ‘We kunnen versterkt uit de crisis komen,’ zegt Helmersson, ‘mits we onze transformatie versneld doorvoeren’.

Analisten vonden de afbouw van het aantal winkels ook een goed idee. Beleggers reageerden enthousiast op de plannen. Het aandeel-H&M steeg met 6 procent.

Privacyboete in Duitsland

De Duitse privacywaakhond heeft Hennes & Mauritz een ­boete van 35,3 miljoen euro opgelegd. De bedrijfsleiding heeft het privéleven van personeels­leden geschonden door te speuren naar onder meer ­religieuze overtuigingen en medische ­geschiedenis. Ceo Helena ­Helmersson zei dat de Duitse ­directie de interne ­bedrijfsrichtlijnen niet heeft ­gevolgd.

De schendingen begonnen in 2014. De bedrijfsleiding legde bestanden aan met daarin aspecten van het privéleven van de medewerkers, zoals vakantie­bestemmingen en medische symptomen. Sommige managers zochten ook naar privé­gegevens in informele chat­gesprekken, zoals gezinsproblemen of geloofsovertuiging. Ook die zaken werden in bestanden ingevoerd. De boete voor H&M is de hoogste die de Duitse ­privacywaakhond al heeft uit­geschreven. (bloomberg)

MOOIJMAN, R. H&M verkiest webshop boven winkelstraat. De Standaard, 2 oktober 2020, 22.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo