Frankrijk stopt autosector 8 miljard euro toe

President Emmanuel Macron maakte dinsdag bekend dat de Franse overheid de autosector 8 miljard euro toestopt. De bedoeling is de vraag aan te wakkeren, de productie in Frankrijk te houden en de concurrentiepositie te verbeteren.

Renault zit in zware financiële moeilijkheden en heeft dringend steun nodig. De staat is bereid met 5 miljard euro kredieten over de brug te komen, maar Parijs geeft zeker geen blanco cheque.

De maatregelen tegen het coronavirus deden de Franse autoverkoop instorten. De verwachting is dat tegen eind juli een half miljoen wagens onverkocht blijven. Emmanuel Macron wil de Fransen daarom aanzetten nieuwe wagens te kopen. ‘Vooral propere auto’s’, benadrukte de president dinsdag. ‘We kunnen het ecologische en economische aspect met elkaar verzoenen.’

Macron wees erop dat ’s lands autosector de grootste krimp ooit meemaakt. De tak is goed voor 16,00 % van de industrie en stelt direct en indirect 900.000 mensen tewerk.

Premies

Om de vraag op korte termijn te stimuleren komt er een uitgebreid premieprogramma, waarvan driekwart van de Fransen kan genieten. Wie zijn oude wagen verkoopt en een nieuwe koopt die ‘properder’ is, heeft recht op een premie van 3.000 euro. Ook al gaat het nog om een benzine of een diesel. Voor wie zijn wagen inruilt voor een nieuwe elektrische kan de premie oplopen tot 5.000 euro. Het premiestelsel gaat in op 1 juni en geldt voor de eerste 200.000 aankopen.

Om de verkoop van elektrische voertuigen een boost te geven stampt de Franse regering nog een apart premiestelsel uit de grond. Die premies variëren van 7.000 euro voor particulieren tot 5.000 euro voor bedrijven en overheden. Voor herlaadbare hybride wagens geldt een premie van 2.000 euro.

De aanmoedigingspremies kosten de overheid in totaal zowat 1 miljard euro. De bedoeling is de vraag naar auto’s volledig de elektrische kant op te sturen. Binnen afzienbare tijd moet Frankrijk 1 miljoen elektrische wagens per jaar produceren, wat van het land de grootste producent in Europa moet maken.

Verduurzamen

Voorts zet Macron in op de modernisering van de productie, niet alleen bij de autoconstructeurs maar ook bij de toeleveringsbedrijven. Er komen subsidies om de productie te moderniseren en te verduurzamen. De bedoeling is dat de hele productie van elektrische wagens in Frankrijk gebeurt.

Renault moet zijn elektrische motoren voortaan produceren in Normandië eerder dan in China. Macron wil dat ook de Franse concurrent van Renault, PSA (Peugeot, Citroën, Opel), een hele productieketen voor elektrische wagens in Frankrijk ontwikkelt. Niet toevallig stelde de president zijn plan voor in Étaples in een fabriek van Valeo, een belangrijke toeleverancier.

De Franse overheid stimuleert Renault in de Frans-Duitse alliantie voor de productie van batterijen voor elektrische wagens te stappen. Met dat initiatief hopen Frankrijk en Duitsland niet langer afhankelijk te zijn van de batterijproductie in China en Zuid-Korea.

Hefboom

Door haar belang van 15,00 % in Renault heeft de Franse overheid een hefboom in handen. De constructeur zit in zware financiële moeilijkheden en heeft dringend steun nodig. De staat is bereid met 5 miljard euro kredieten over de brug te komen, maar Parijs geeft zeker geen blanco cheque.

Maandag begint het overleg over de toekomst van Renault. De Franse minister van Economie Bruno Le Maire zit de onderhandelingen voor. Aan tafel zitten Renault maar ook onderaannemers, de vakbonden en de lokale politici.

De regering wil pas een reddingsboei toegooien als Renault garandeert geen productie meer uit Frankrijk weg te halen. Daarnaast moet het bedrijf de ambities van de president onderschrijven. Het worden geen gemakkelijke onderhandelingen.

VANEMPTEN,J. Frankrijk stopt autosector 8 miljard euro toe. De Tijd, 27 mei 2020,
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo