Nissan maakt zich op voor breuk met Renault

Sinds de val van topman Carlos Ghosn komen er barsten in de twintig jaar oude alliantie van de autobouwers Renault en Nissan. Die laatste bereidt de scheiding al voor.

De Franse autoproducent Renault en zijn Japanse tegenhangers Nissan en Mitsubishi bouwen en verkopen al twintig jaar samen auto’s, maar hun huwelijk staat op springen. De toplui van Nissan bereiden zich voor op een breuk, schrijft de Britse zakenkrant Financial Times. De bedrijven verkopen samen jaarlijks meer dan 10 miljoen auto’s en zijn zo de grootste autobouwer ter wereld.

Sinds de van fraude beschuldigde ex-topman Carlos Ghosn eind vorige maand uit Japan ontsnapte, zitten de scheidingsplannen in een stroomversnelling. Ghosn was de geestelijke vader van de samenwerking en hield de bedrijven samen. In de voorbije jaren was er geregeld wederzijdse achterdocht, vooral omdat het delen van technologie gevoelig lag.

De Japanse toplui bedenken nu scenario’s waarmee Nissan weer in zijn eentje auto’s kan ontwikkelen en bouwen. Ze bekijken ook hoe de raad van bestuur moet worden aangepast bij een breuk met de Fransen.

Na twintig jaar zijn Renault en Nissan erg verstrengeld. Nissan bouwt zijn nieuwe elektrische model Ariya bijvoorbeeld op een platform dat het samen met Renault ontwikkelde. Ze kopen ook samen auto-onderdelen aan.

Renault en Nissan reageren niet op de berichten in Financial Times. Maar dat de samenwerking in een dipje zit, was begin vorige maand al duidelijk, toen Nissan-CEO Makoto Uchida in Financial Times zei dat ‘gesprekken over het onevenwicht in het aandeelhouderschap’ opgeschort waren om alle aandacht te geven aan de heropleving van de alliantie. Renault heeft 43,00 % van de Nissan-aandelen, terwijl Nissan maar 15,00 % van Renault controleert.

In de afgelopen jaren was er speculatie over een volwaardige fusie. In februari vorig jaar waren daar nog gesprekken over, zei Renault-voorzitter Jean-Dominique Senard in december. Maar die draaiden uit op niets. Volgens de voorzitter omdat de Japanners een fusie beschouwen als een bedreiging voor de onafhankelijkheid en de trots van Nissan.

De vraagt rijst of Renault, Nissan en Mitsubishi apart kunnen overleven. De jongste jaren bundelen almaar meer rivalen hun krachten omdat ze steeds meer moeten investeren. De omslag van verbrandings- naar elektrische motoren is zeer duur. Onlangs raakte bekend dat het Italiaanse merk Fiat Chrysler en het Franse PSA samengaan. Daardoor behoren merken als Fiat, Opel, Peugeot en Citroën binnenkort tot dezelfde groep.

Beleggers zijn niet gelukkig met het nieuws over een mogelijke scheiding. Het aandeel Renault sloot gisteren 2,80 % lager.

CARDINAELS, J. Nissan maakt zich op voor breuk met Renault. De Tijd, 14 januari 2020, 15.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo