Consument kan wat leiding gebruiken

Nee, het Autosalon had niet minder succes dan de voorbije jaren. En nee, het ziet er niet naar uit dat de mensen de aankoop van een nieuwe wagen hebben ­uitgesteld. Dat vreesden de standhouders bij het begin van het Autosalon, nadat in verschillende media op­roepen waren verschenen om de aankoop nog uit te stellen omdat er eind dit jaar nieuwe, betaalbaardere elektrische auto’s op de markt komen.

Exacte verkoopcijfers zijn er nog niet, maar het aantal aangevraagde prijsoffertes is sterk gestegen tegenover vorig jaar. Daaruit besluiten de verkopers dat het met dat uitstel wel meevalt. Een rush op de elektrische wagen is het wel niet geworden. Dealers stellen vast dat de bezoekers niet geïnteresseerd zijn in de milieu– en klimaatimpact van de auto. Wel in de fiscaliteit, met andere woorden: hoeveel zal die auto kosten, aankoopprijs en belastingen inbegrepen. Ze willen ook ­weten of ze met de ­auto van hun keuze in de toekomst nog in de steeds strengere lage-emissiezones ­binnen mogen.

Het illustreert dat je de aanpak van het klimaatprobleem niet kan en mag overlaten aan de goedmenende burger. Je kunt niet verwachten dat mensen louter uit idealisme bepaalde keuzes maken. Hervormingen en evoluties in de samen­leving worden gestuurd door de politiek. Het zijn politieke beslissingen, al dan niet fiscaal, die het gedrag van de burger bepalen. Wat dat ­betreft zitten we ook in de autosector nog niet op het juiste spoor. Een op de drie gevraagde prijsoffertes mag dan wel gaan over hybride wagens, de SUV’s zijn populairder dan ooit.

In 2008 vertegenwoordigden SUV’s 8,00 % van de nieuw verkochte auto’s, in 2018 was hun aandeel al ­gestegen naar 37,00 %. Het klimaat betaalt daarvoor de prijs. SUV’s zijn zwaarder, hebben een grotere luchtweerstand en verbruiken daardoor meer. In welke mate de SUV-hype de klimaatinspanningen in België tenietdoet, is onduidelijk, maar het Internationaal Energieagentschap berekende dat wel wereldwijd. Want de SUV is niet alleen in ons land populair. Tien jaar geleden reden er in de wereld 35 miljoen SUV’s rond, nu 200 miljoen. Het gevolg is dat de uitstoot in dezelfde periode toenam van 0,55 gigaton CO2 tot 0,7 gigaton. De SUV’s leverden zo de op één na grootste bijdrage tot de stijging van de CO2-emissies.

Willen we het gedrag van de consument sturen naar een mobiliteit die minder broeikasgassen uitstoot, dan zal de fiscaliteit van het wagenpark toch nog eens ernstig bekeken moeten worden.

GHYS, I. Consument kan wat leiding gebruiken. De Standaard, 20 januari 2020, 2.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo