Meer winst voor Colruyt ondanks supermarktstrijd

De winst van Colruyt is in de eerste helft van het boekjaar meer gestegen dan wat analisten hadden voorspeld. De winst over het hele boekjaar zal ook stijgen, ondanks de komst van de Nederlandse keten Jumbo.

Een dag eerder dan gepland presenteerde Colruyt gisteravond zijn halfjaarcijfers. Dat deed de Belgische beursgenoteerde supermarktgroep naar aanleiding van de aankondiging dat ze haar zonne-energietak onderbrengt in een nieuw vehikel, waarvan ze de meerderheid van de aandelen controleert (zie verder).

Niet alleen dat, ook de winstevolutie in de zes maanden die eind september afliepen, waren een verrassing. Colruyt klopte de verwachtingen van analisten. Alle winstmarges stegen, behalve die van de winst voor belastingen en de nettowinst. ‘Maar dat komt omdat we een jaar geleden een eenmalige opsteker hadden door de verkoop van onze participatie in het windmolenpark Northwester 2. Dat leverde 18 miljoen euro op’, zegt financieel directeur Stefaan Vandamme. ‘Zonder dat eenmalige effect steeg de winst.’

De marge van de brutobedrijfswinst (ebitda) ging van 8,40 naar 8,70 % van de omzet. Die van de bedrijfswinst (ebit) van 5,50 naar 5,60 %. Bovendien steeg het marktaandeel van de ketens Colruyt, Spar en OKay met 0,10 procentpunt naar 32,50 %.

Dat doet vermoeden dat de concurrentie minder hard was dan het jaar voordien. Hoe minder korting de concurrenten geven, hoe minder Colruyt in zijn marges moet snijden om zijn klanten de beloofde laagste prijs te geven.

De groep blijft vaag als het over felheid van de concurrentie gaat. Er was ‘sterke concurrentie’, maar een ‘wisselende promodruk’, luidt het persbericht. CFO Vandamme wil niet vergelijken met vorig jaar.

Colruyt herhaalt de belofte die het in september op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering deed: op het einde van het boekjaar in maart zal de groep de nettowinst van vorig jaar – 372 miljoen euro – licht overschrijden. Zonder eenmalige effecten, voegt de keten eraan toe. De operatie met de energietak zal de groep eenmalig zo’n 47 miljoen euro opleveren.

De tweede jaarhelft is spannend. Een maand geleden opende de Nederlandse keten Jumbo haar eerste Belgische winkel. Vandaag zijn er al drie in België, volgend jaar komen er tien tot vijftien bij. In zijn winkels in de buurt moest Colruyt ‘enkele tientallen prijzen’ verlagen. De Nederlanders zeiden in de voorbije weken dat hun Belgische winkels de verwachtingen overtroffen, maar harde bewijzen in de vorm van cijfers gaven ze niet.

Bovendien voerde ook Carrefour de druk op. De keten heeft 1.000 producten goedkoper gemaakt. ‘Dat wil niet zeggen dat wij ook 1.000 producten goedkoper hebben moeten maken’, zegt Vandamme. ‘Dat gebeurt alleen als Carrefour of andere concurrenten onder onze prijzen gaan.’

Colruyt verhuist windmolens naar nieuw bedrijf

Colruyt is niet alleen actief in winkels, maar ook met windmolens. Daar komt een einde aan. Voor maart brengt Colruyt zijn aandelen in windmolenbedrijven zoals Parkwind en Eurowatt onder in een nieuw bedrijf, waarvan het de meerderheid controleert. De rest van de aandelen van de nieuwe vennootschap komt in handen van Korys, het investeringsfonds van de familie Colruyt. Na maart wil Colruyt ook de windenergietak van Eoly onderbrengen in de nieuwe vennootschap, die nog geen naam heeft gekregen.

‘We willen een energieholding uitbouwen die internationaal actief is’, zegt Stefaan Vandamme, de finacieel directeur van Colruyt. ‘Nu zitten de energieparticipaties van de familie verspreid bij Korys en Colruyt Group. De nieuwe vennootschap kan van schaalvoordelen genieten.’

Trekt het nieuwe windmolenbedrijf nadien apart naar de beurs? Dat is nu niet aan de orde, luidt het.

CARDINAELS, J. Meer winst voor Colruyt ondanks supermarktstrijd. De Tijd, 10 december 2019, 17.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo