Jumbo en Hema samen tegen Albert Heijn

De Nederlandse supermarktketen Jumbo opende afgelopen week zijn eerste Belgische vestiging, in het Limburgse Pelt. Het bedrijf wil dat aantal de komende vijf jaar uitbreiden naar honderd. Om maar te zeggen: Jumbo is een ambitieus familiebedrijf. Het marktaandeel in Nederland steeg van 5,00 % in 2005 naar 22,00 % vandaag. Het is daarmee de grote uitdager van marktleider Albert Heijn, dat een marktaandeel van om en bij de 35,00 % heeft. Met zijn grootschalige offensief in België ontpopt Jumbo zich ook bij ons tot een vervelende kiezel in de schoen van Albert Heijn.

Nu schakelt Jumbo nog een versnelling hoger. Afgelopen weekend kondigde het een samenwerkings­akkoord aan met die andere Nederlandse retailer: Hema. In een mededeling spreken ze over ‘het versterken van elkaars winkelnetwerk’. Waarnemers lezen daarin de ambitie van Jumbo om winkels van Hema over te nemen. Volgens de Nederlandse zakenkrant Het Financieele Dagblad zouden 20 à 25 Hema-winkels Jumbo’s worden.

Voor Hema, dat zo’n 800 miljoen euro aan schulden torst, kan zo’n verkoop de last op de schouders wat verlichten. Voor Jumbo is de locatie van die winkels interessant: Hema zit vooral in de binnensteden, terwijl Jumbo eerder een plattelandsspeler is. Door stadslocaties van Hema tot Jumbo om te bouwen, kan het ook in de steden beter concurreren met Albert Heijn.

Ook qua productaanbod komt er samenwerking. Zo zullen non-foodproducten van Hema worden verkocht in Jumbo-winkels. Voor Jumbo is dat een aangename versterking van zijn non-foodaanbod, waar concurrent Albert Heijn via de webwinkel Bol.com een voorsprong heeft. Omgekeerd kan Jumbo het foodaanbod van Hema, dat er al een kwart van de omzet uitmaakt, gevoelig versterken. Voor beide bedrijven is de overeenkomst zo een win-winsituatie.

Volgens de mededeling heeft de overeenkomst ook betrekking op de Belgische activiteiten. Wat dat betekent, wordt niet duidelijk gemaakt. De firma’s zijn sowieso karig met informatie. Ze beloven voor het jaareinde met meer details te komen.

Bij Albert Heijn zullen ze onrustig op hun stoel schuifelen. Niet het minst omdat Albert Heijn vakkundig buitenspel werd gezet. Want begin dit jaar werd aangekondigd dat Hema een partnerschap op poten zou zetten met … Albert Heijn. Er zouden mini-AH’s in Hema-vestigingen komen. Dat feestje gaat dus niet door. Albert Heijn werd koudweg ingeruild voor Jumbo.

Het Nederlandse vakblad Distrifood is niet verrast. Hema-eigenaar Marcel Boekhoorn en Jumbo-ceo Frits van Eerd hebben volgens het blad een nauwe band, met als lijm de motorsport: Van Eerd doet aan autoracen, samen met Boekhoorns schoonzoon. Mogelijk werd tijdens die ontmoeting beslist om ook in de strijd tegen Albert Heijn samen te schakelen. Of zoals Distrifood fijntjes stelt: ‘Het ligt voor de hand dat ook andere zaken aan de orde komen dan paardenkrachten.’

Lemmens, K. Jumbo en Hema samen tegen Albert Heijn. De Standaard, 12 november 2019, 18.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo