Wegen autoluwe centra op prijs garageboxen?

In de Vlaamse centrumsteden Antwerpen, Gent, Brugge en Leuven dalen de prijzen voor garageboxen en autostaanplaatsen.

In de eerste zes maanden van dit jaar kostte een garagebox of autostaanplaats in ons land gemiddeld 29.242 euro. Daarmee is de gemiddelde prijs vrijwel stabiel gebleven (+0,60 %) tegenover vorig jaar, blijkt uit cijfers van de Federatie van het Notariaat (Fednot). In Vlaanderen ligt het gemiddelde iets hoger (31.305 euro), maar in centrumsteden als Antwerpen, Gent, Brugge en Leuven stelt Fednot een opvallende prijsdaling vast.

In Antwerpen is de gemiddelde prijs van een garagebox of autostaanplaats tegenover vorig jaar met 3,20 % gedaald, in Gent gaat het zelfs om een daling van 7,60 %. De prijzen fluctueerden de voorbije jaren en voor dit jaar zijn alleen de eerste zes maanden in rekening gebracht, maar volgens notaris Bart Van Opstal, woordvoerder van Fednot, is er toch een tendens te ontwaren.

garageprijzen

‘Er is sprake van een zekere correctie, want we komen uit een periode waarin de prijs van garages opvallend was gestegen – zeker in 2017. Maar daarnaast zien we dat ook de mobiliteitsplannen in de steden invloed hebben op de prijs van garage­boxen.’ Van Opstal benadrukt wel dat het om voorlopige cijfers gaat.

Circulatieplan

Steden weren steeds vaker de wagen uit het centrum en dat doet mogelijk de vraag naar garages in het centrum dalen. ‘Ook wie een garage heeft, raakt er steeds minder vlot’, zegt Van Opstal.

In Gent, bijvoorbeeld, dat in 2017 een circulatieplan invoerde, heeft een op de drie gezinnen geen eigen wagen meer, tonen cijfers van de stad. In 2015 was dat maar 24,00 %. In het stadscentrum heeft ondertussen de helft van de gezinnen geen eigen wagen meer. ‘Ook het succes van autodelen draagt daartoe bij’, zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). Ondertussen zijn 12.000 Gentenaars ingeschreven als auto­delers, begin vorig jaar waren dat er nog 8.500.

Volgens Watteeuw is het desondanks opvallend dat garageboxen en autostaanplaatsen goedkoper zijn geworden, gezien de groei van de bevolking en het feit dat er op straat parkeerplaatsen worden geschrapt. Voor nieuwe bouwprojecten heeft Gent een maximumrichtlijn voor parkeerplaatsen ingesteld, zodat er in niet meer plaatsen dan nodig wordt voorzien. De Arteveldestad volgt daarmee het voorbeeld van steden als Londen, Amsterdam en Parijs.

In Antwerpen is er wel een minimumrichtlijn, maar geen bovengrens. ‘Bovendien is er een gunstig regime voor bewonersparkeren op straat’, zegt Dirk Lauwers, mobiliteitsexpert (UAntwerpen). ‘Samen met de groeiende groep stadsbewoners die zonder auto leven, kan dat een deel van de verklaring zijn waarom de prijzen dalen.’ Op het kabinet van de Antwerpse schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) klinkt het dat mensen hun mobiliteitsgedrag inderdaad steeds vaker in vraag stellen door het gevoerde beleid, en dat dat kan doorsijpelen naar de prijs van garages.

Brussel vaart tegen de stroom in. Hoewel zowel Elsene als Brussel-Stad de afgelopen jaren grote autoluwe zones invoerde, is de prijs van garages en autostaanplaatsen dit jaar respectievelijk al met 14,70 en 8,60 % gestegen. De duurste parkeerplaatsen zijn nog steeds in Knokke-Heist. Daar betaal je gemiddeld 57.700 euro voor een garagebox of autostaanplaats.

DELBEKE, K. Wegen autoluwe centra op prijs garageboxen? De Standaard, 22 augustus 2019, 21.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo