De mobilofonietak van Nokia wordt vandaag officieel een deel van het Microsoft-concern. Dat betekent het einde van het Nokia dat u de jongste 20 jaar gekend heeft, als een toonaangevende fabrikant van mobieltjes.
Met wat zin voor understatement kan je zeggen dat Nokia slechts een klein hoofdstukje in zijn geschiedenis afsluit, want de productie van gsm’s en smartphones beslaat strikt genomen amper 22 jaar in het bijna 150-jarige bestaan van het Finse concern. Maar het is wel met die activiteit dat Nokia een wereldbedrijf is geworden, en een uithangbord van Fins technologisch vernuft.
Nokia maakte al sinds de jaren 60 radiotelefoons en lag mee aan de basis van de gsm-standaard die eind jaren 80 werd ontwikkeld. De toenmalige CEO Jorma Ollila nam in 1992, in een erg moeilijke periode, de visionaire beslissing om alles in te zetten op mobiele communicatie.
Vanaf midden jaren 90 werd ‘de gsm’, zoals het mobiele telefoontoestel in ons land nog altijd genoemd wordt, voor honderden miljoenen mensen een onmisbaar attribuut. De meesten van hen, zeker in West-Europa, betraden dat mobielecommunicatietijdperk met een toestel van Nokia.
Rond de eeuwwisseling en in de jaren daarna was Nokia de absolute top in de sector. Meer dan één op de drie verkochte gsm’s was een Nokia. Het absolute succesnummer, de Nokia 3310, is zelfs vandaag nog niet helemaal uit het straatbeeld verdwenen.
Het belang van Nokia voor de economie van Finland kon nauwelijks overschat worden. Tussen 1998 en 2007 tekende het bedrijf in zijn eentje voor een kwart van ’s lands economische groei en voor 30 procent van de O&O-uitgaven, berekende het economische onderzoeksinstituut ETLA. De beurs van Helsinki kreeg een enorme boost van een steraandeel dat op zijn toppunt, in volle dotcom-hype, op de beurs 250 miljard dollar waard was.
Maar de kansen keerden sneller dan ze waren gekomen. Amper tien jaar na de piek bleef nog maar een fractie van de beurswaarde over, en werd zelfs luidop gespeculeerd over een faillissement. Het bewijst hoe vluchtig commercieel succes kan zijn in een hoogtechnologische en superconcurrentiële sector zoals draadloze communicatie.
Waar is het fout gegaan? Als we de reden in één woord moeten samenvatten, dan is het ‘iPhone’. De lancering van Apples toptoestel in 2007 viel perfect samen met het begin van de neergang van het Nokia-aandeel. Het Finse bedrijf had toen al verschillende smartphones op de markt, maar dat waren erg technische, onpraktische zakcomputers die te weinig toegevoegde waarde voor hun geld boden.
De Amerikaanse marketeers van Apple zagen wat de Finse ingenieurs van Nokia met hun jarenlange ervaring niet wilden of konden zien: dat de smartphone pas een publiekslieveling zou worden als die zou beschikken over een heel intuïtieve interface en een oneindig aanbod van praktische en goedkope sofware (mobiele apps). Nokia wachtte te lang om voluit te kiezen voor toestellen met een aanraakscherm. Het hield te lang vast aan zijn gesloten besturingssysteem Symbian. Toen ook Google op de markt kwam met zijn relatief goedkope Android-phones werd Symbian totaal weggespeeld.
De ‘redding’ moest komen van een samenwerking met Microsoft, dat eveneens de boot van het mobielecomputertijdperk dreigde te missen. Nokia-topman Stephen Elop kondigde in februari 2011 een strategische alliantie aan en zweerde trouw aan Microsofts besturingssysteem Windows Phone.
Analisten en beleggers reageerden sceptisch op de ‘coalitie van losers’. Terecht: twee jaar na de aankondiging schreef Nokia onhoudbare rode cijfers en werd duidelijk dat het bedrijf zelfstandig niet kon overleven. Op 2 september vorig jaar werd de historische beslissing genomen om de mobiele activiteiten en bijbehorende octrooien voor 5,4 miljard dollar aan Microsoft te verkopen. Dat wordt vandaag officieel bekrachtigd.
Het betekent het einde van Nokia als mobilofoniemerk, maar niet van Nokia. Het bedrijf blijft bestaan, met enkele restactiviteiten die minder tot de verbeelding spreken: de netwerkbouwer Nokia Solutions and Networks, de digitalekaartendienst Here (het vroegere Navteq) en ‘Advanced Technologies’, een afdeling die moet voortbouwen op de octrooien en technologische kennis die het bedrijf de voorbije decennia heeft opgebouwd. Wie weet komt daar vroeg of laat nog eens een baanbrekende uitvinding uit voort, die Nokia weer op de wereldkaart zet.