Kilometerheffing voor vrachtwagens uit de startblokken

Vandaag wordt een grote stap gezet in het dossier van de kilometerheffing. De contouren van dat systeem van rekeningrijden voor het zwaar vervoer (meer dan 3,5 ton) zullen daarmee vastliggen. De ‘definitieve architectuur’, heet het in ambtelijk jargon. De drie gewestregeringen zullen het dossier vandaag publiek maken op een website. Die stap komt iets vroeger dan het voorjaar van 2013, zoals werd verwacht.

Met het wegenvignet voor personenwagens ligt het moeilijker. Dat zou betaald moeten worden door alle buitenlandse bestuurders op onze wegen. Ook de Belgen zouden het jaarlijks betalen en de jaarlijkse verkeersbelasting zou dan verminderen. Maar volgens de Europese Commissie kan dat botsen met het principe van gelijke rechten en vrij verkeer van personen en goederen. Het vignet mag geen verkapte verkeersbelasting zijn.

Om juridisch gedonder te vermijden zullen de drie gewesten het vignet aanpassen. Het zou ook niet op het hele wegennet gelden maar alleen op de grote verkeersassen. Het ziet ernaar uit dat het vignet tussen 50 en 100 euro zal kosten voor een jaar.

De jaarlijkse verkeersbelasting wordt sowieso hervormd. Niet langer de fiscale pk maar de milieu­kenmerken (uitstoot van CO 2, stikstofoxiden, fijn stof) zullen het bedrag bepalen.

Hoe dan ook worden de kilometerheffing en het wegenvignet samen ingevoerd. Het zal dezelfde operator zijn die beide systemen beheert. Daar zit ook nummerplaatherkenning in voor de controle. Het systeem wordt ten vroegste in 2016 ingevoerd.

Bron: De Standaard

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo