mens en samenleving logo

‘Lotus Bakeries heeft nog veel ruimte om te groeien’

Lotus Bakeries wil blijven groeien door volop te investeren in speculoos en fruitsnacks. ‘De elementen voor een mooi 2018 zijn er, al kan de goedkope dollar een spelbreker zijn’, zegt CEO Jan Boone.

De Belgische beursgenoteerde koekjesbakker Lotus Bakeries zag zijn omzet vorig jaar met 3,30 % toenemen tot 524 miljoen euro en deed het zo nog beter dan in het recordjaar 2016. ‘Dat is in grote mate te danken aan de groeiende populariteit van onze snacks, die volledig van fruit gemaakt zijn en geen toegevoegde suikers bevatten’, zegt Jan Boone, een telg van de familie die het bedrijf controleert.

Toen Lotus die Britse snacks twee jaar geleden overnam, zei u dat ze snel zouden worden verspreid in heel Europa. Waar blijven ze?

Jan Boone: ‘We bouwen de Nakd-fruitrepen en de Bear-snoepjes gestaag uit. We zijn meer dan tevreden met wat we nu al hebben bereikt. Merken opbouwen kost nu eenmaal tijd. Als we Nakd en Bear in een supermarkt leggen, willen we zeker zijn dat we de producten genoeg kunnen ondersteunen, wat investeringen vereist. Het volstaat niet om onze verkopers holderdebolder naar een supermarkt in pakweg Duitsland te sturen.’

‘Vorig jaar hebben we erg gefocust op het Verenigd Koninkrijk, waar Nakd en Bear vandaan komen. Nakd staat er nu in de top drie van natuurlijke snacks. We blijven investeren in de thuismarkt en in Nederland, waar Nakd al enkele jaren in de rekken ligt. Zo kunnen we de merken op de meest rendabele manier laten groeien.’

‘We willen de producten dit jaar lanceren in België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en de Verenigde Staten. In België liggen Nakd en Bear al in de rekken van Carrefour. Binnenkort volgt Delhaize. In de VS zijn de Bear-snoepjes al twee weken te koop in 4.100 vestigingen van de koffieketen Starbucks.’

Kortom, volgend jaar groeien de fruitsnacks opnieuw met een percentage van twee cijfers?

Boone: ‘Goh, laat ons hopen. We zijn ervan overtuigd dat we een sterke strategie hebben. De elementen voor een mooi jaar zijn er, maar er kunnen altijd tegenvallers zijn.’

Lotus Bakeries

Zit er nog veel groei in het vlaggenschip speculoos?

Boone: ‘Absoluut. De nieuwe productielijn die we in Lembeke gaan bouwen, is absoluut nodig om de stijgende productie aan te kunnen. Vorig jaar hebben we 45 miljoen kilogram speculoos gebakken. Dat is gigantisch.’

‘We trekken dit jaar met onze speculoos naar nieuwe landen zoals India, maar het duurt vijf tot zes jaar om daar iets op te bouwen. In landen waar we al jaren zitten, zoals de VS, het VK of Duitsland, verkopen we grote hoeveelheden. Als we daar nog groeien, voegen we meteen grote bedragen toe aan onze omzet en onze winst.’

‘Om het perspectief te tonen: in de VS, onze belangrijkste speculoosmarkt, koopt 2,00 % van de gezinnen elk jaar minstens één keer Lotus-speculoos. In het VK is dat 7,00 % en in Duitsland 2,00 %. Er is dus veel ruimte voor groei.’

In 2017 nam de verkoop met 3,00 % toe. Dat is heel wat minder dan de 23,00 % van 2016.

Boone: ‘Dat zegt meer over 2016 dan over 2017. Het jaar 2016 sprong eruit omdat toen alles meezat. Zoiets maak je eens in tien jaar mee. 2017 was ook een topjaar.’

De goedkope dollar maakt de export naar de VS moeilijker. Kunt u iets anders doen dan de goedkope dollar uitzieken?

Boone: ‘De fabriek die we ter plaatse bouwen zal ons helpen, want dan kunnen we lokaal inkopen en produceren. De Amerikaanse fabriek gaat wel pas in het najaar van 2019 open. We moeten de goedkope dollar dus nog een tijdje ondergaan.’

Blijft Lotus in 2018 even hard groeien als in 2017?

Boone: ‘Ik doe geen voorspellingen. Maar omdat we blijven investeren in groei, denk ik wel dat we kunnen groeien. De goedkope dollar maakt het ons misschien wat moeilijker. Spijtig, we waren net af van de schommeling van het pond en nu is er de dollar. Ach, dat hoort er waarschijnlijk bij voor een internationaal bedrijf. We zullen alsmaar meer rekening moeten houden met schommelende wisselkoersen.’

U bent aandeelhouder van Club Brugge. Wat vindt u van het feit dat Marc Coucke KV Oostende heeft ingeruild voor RSC Anderlecht?

Boone: ‘Als aandeelhouder van Club Brugge ben ik erg tevreden. Zowel op zakelijk als op sportief vlak laat de club mooie resultaten optekenen.’

‘In de afgelopen maanden is er heel wat gebeurd dat de aantrekkelijkheid van het Belgische voetbal verhoogt. Marc gaat dat goed doen. Het Belgische voetbal is gebaat bij gezonde topclubs. Hoe meer er zijn, hoe liever. Dat levert topmatchen op. Dat is goed voor de tv en goed voor de supporter.’

CARDINAELS, J. ‘Lotus Bakeries heeft nog veel ruimte om te groeien’. De Tijd, 2018-02-10, 24.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers