Een naam die blijft plakken

Het rode logo van H&M op winkeletalages. Gevelgrote banners met reclamefoto’s of -slogans. Sportauto’s met een koetswerk in carbonprint. Kantoormeubelen met lederlook. Allemaal ‘gemaakt’ met zelfklevende folie van Grafityp uit Houthalen.

Amper 100 micron, of een tiende van een millimeter. De zelfklevende reclame- en decoratiefilms van Grafityp zijn superdun. Nog belangrijker: ze zijn milieuvriendelijk. De nieuwe generatie Grafityp-producten bevat geen chloride of weekmakers meer.

‘We hebben zwaar ingezet op de ontwikkeling van pvc-vrije films’, zegt ceo Philip Lewandowski. ‘Die zijn veel minder schadelijk voor het milieu. Niet alleen tijdens het productieproces maar ook in het gebruik, en daarna in de verwerking van het restafval. Een deel van onze filmrollen blijft ongebruikt. Alleen de belettering of fotoprint wordt uitgesneden en opgekleefd, de rest van de film wordt weggegooid. Bij de verbranding van pvc-vrije films komen er geen schadelijke gassen vrij.’

De eco-films zijn gecertifieerd brandveilig, wat gebruik toelaat van de folie als ‘bouwmateriaal’, als decoratie op muren, plafonds en glaswanden.

Al die inspanningen leverden Grafityp in 2014 de Voka-innovatieprijs op. Het ecologische karakter is het commerciële uithangbord. Alle pvc-vrije productieseries van Grafityp worden onder één merknaam, Colibri, op de markt gebracht. De kledingketen H&M is een belangrijke klant van de Limburgse eco-films. Alle prints voor het bekende rode logo en de bijbehorende winkeldecoratie in de 4.000 H&M-vestigingen komen uit Houthalen.

Eindeloze personalisering

‘Innovatie is de sleutel tot ons succes’, zegt Lewandowski. ‘We zijn niet de grootste speler op de markt, dus we moeten slim zijn. Onze kracht zit in originaliteit en kwaliteit. Met 3M als grote concurrent, die aan massaproductie kan doen, moeten we niet op de goedkoopste prijs mikken.’

De originaliteit zit in de haast eindeloze personalisering die de klanten kunnen kiezen in elk van de productseries, in duizenden combinaties van letters, kleuren en prints.

Het beheer van dat brede productengamma vergt een uitgekiende leveringsstrategie, zegt Lewandowski. ‘We leveren just in time, maar we produceren niet just in time. Eigenlijk ligt 98,00 % van onze producten voortdurend op stock, met een voorraad voor enkele maanden die we voortdurend aanvullen. Dat is nodig, want het is onmogelijk om voor elke bestelling onze machines om te bouwen en kleine series te maken. We zorgen dus dat er altijd grote series klaarliggen.’

Lewandowski is de eerste ceo van het bedrijf die niet uit de eigenaarsfamilie Bosman komt. Hij ziet een grotere commerciële en financiële output van de vele innovatie-inspanningen als zijn voornaamste uitdaging. ‘Hier is een enorme drive om naar nieuwe producten voor nieuwe klanten te zoeken. Dat is opwindend, maar soms is het commercieel, financieel en organisatorisch beter om meer aandacht te geven aan het verbeteren van bestaande producten voor bestaande klanten.’

Van Amsterdam naar Limburg

De onafhankelijkheid van het bedrijf – Grafityp is 100,00 % een familiebedrijf, zonder externe kapitaalpartner – geeft veel vrijheid om met vallen en opstaan te innoveren, maar soms is er meer focus nodig, vindt Lewandowski. Eigenlijk had de jaaromzet van Grafityp al hoger kunnen zijn dan de huidige 25 miljoen euro, luidt het.

Herman Bosman junior heeft het bedrijf tot deze zomer geleid. Hij blijft als bestuursvoorzitter prominent aanwezig, maar doet het op 64-jarige leeftijd nu iets rustiger aan.

Herman senior – de stichter – was een rasechte Amsterdammer. Toen hij op zoek ging naar een ruimer fabrieksterrein voor zijn nv Bosman Letters kwam hij in 1969 terecht in het Belgisch-Limburgse Houthalen. Daar waren na de sluiting van de steenkoolmijn veel gronden goedkoop beschikbaar. Grafityp Lettersystems was geboren.

Nu telt het bedrijf 100 werknemers. Verspreid over 6,5 ha liggen het hoofdkantoor, het productieatelier met magazijn en een eigen laboratorium. In dat labo worden nieuwe producten ontwikkeld en gebeurt de kwaliteitscontrole op de productie.

Gewaagd lederuitzicht

Grafityp is groot geworden met de ‘belettering’ van bestelwagens en winkeletalages, maar de toekomst ligt in het wrappen, het ‘inpakken’ van auto’s bijvoorbeeld. Die kunnen een hoogstpersoonlijke look krijgen door het koetswerk in te pakken met een folie naar keuze – van veelkleurige prints tot een stijlvolle carbonlook. Die aanpak is veel goedkoper dan het herspuiten van de carrosserie en kan regelmatig aangepast worden. Zelfs de F-16’s van het Belgische leger zijn door Grafityp gewrapt.

Nu zet het bedrijf volop in op interieurdecoratie. Een kleurfilm of printfolie van Grafityp kan een saaie bureaukast er speciaal doen uitzien, of een klassiek meubel in de living een gewaagd lederuitzicht geven. ‘Die techniek is ideaal voor een snelle restyling van het interieur van hotels, winkels of kantoren.’

RASKING, J. Een naam die blijft plakken. De Standaard, 2016-08-19, 19.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo