Brouwerij Omer steekt tandje bij

De fa­mi­lie­brou­we­rij Omer Van­der Gh­in­ste uit Bel­le­gem in­ves­teert 10 mil­joen euro in de uit­brei­ding van de pro­duc­tie. De lan­ce­ring van Omer in 2008 gaf de brou­wer vleu­gels.

Klein maar dap­per. Zo kan je de brou­wers­fa­mi­lie Van­der Gh­in­ste uit Bel­le­gem bij Kort­rijk noe­men. Met 50 werk­ne­mers, een markt­aan­deel van 1 pro­cent op de Bel­gi­sche markt, een pro­duc­tie van 90.000 hec­to­li­ter, een omzet van 20 mil­joen euro en een net­werk van 250 cafés is het niet met­een een do­mi­nan­te spe­ler. En toch staat het be­drijf, goed voor 120 jaar brou­wers­ken­nis ge­spreid over vijf ge­ne­ra­ties, meer dan zijn man­ne­tje.

Rond de mil­len­ni­um­wis­se­ling zal het er al­le­maal niet zo roos­kleu­rig uit. De eigen pils Boc­ker, toen ook nog de naam van het be­drijf, had een goede re­pu­ta­tie, maar door de af­ne­men­de con­sump­tie van pils in ons land kon die on­mo­ge­lijk in­staan voor de groei. Met een omzet van 7 mil­joen euro in 2001 was dat meer dan nodig.

De lan­ce­ring van het bier Omer, een zwaar blond bier van hoge gis­ting, was een schot in de roos. Het bier van 8 gra­den won heel wat pres­ti­gi­eu­ze prij­zen: de Eu­ro­pean Beer Star in 2009, de World Beer Cup in 2010. In de af­ge­lo­pen weken won het een derde prijs op de World Beer Awards in Groot-Brit­tan­nië. Voor een klei­ne spe­ler is die let­ter­lijk on­be­taal­ba­re re­cla­me mooi mee­ge­no­men, zeker als hij meer wil ex­por­te­ren.

Ook in eigen land heeft Omer ge­scoord. De ma­kers van het Can­vas-pro­gram­ma ‘Tourné Générale’ over de Bel­gisch bier­cul­tuur noem­den het hun voor­keur­bier. En vorig jaar scha­kel­de in­spec­teur Van In, in na­vol­ging van zijn gees­te­lij­ke vader, de thril­ler­au­teur Pie­ter Aspe, over van Duvel op Omer. Zon­der dat de brou­wer er iets moest voor be­ta­len.

In de klei­ne brouw­zaal in Bel­le­gem, ge­bouwd in 1947, wordt nu bijna con­ti­nu ge­brou­wen. ‘Om te groei­en, moe­ten we uit­brei­den’, stelt Omer Van­der Gh­in­ste, telg van de vier­de ge­ne­ra­tie en de hui­di­ge CEO van het be­drijf. Er komt een twee­de, na­bij­ge­le­gen brouw­zaal, een in­ves­te­ring van zo’n 5 à 6 mil­joen euro.

Er vol­gen ook on­der­steun­de in­ves­te­rin­gen, onder meer in een nieu­we lo­gis­tie­ke op­slag­plaats. Vanaf 2016 moe­ten die in­ves­te­rin­gen voor­al de uit­voer sti­mu­le­ren. Het aan­deel van de ex­port in de omzet steeg in vijf jaar tijd van 4,00 naar 10,00 %.

LUYSTERMAN, P. Brouwerij Omer steekt tandje bij. De Tijd, 2015-09-30, 17.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo