Reclame met ballen

Kleur als geen ander, be­loof­de Sony bij de lan­ce­ring van zijn nieu­we te­le­vi­sie­toe­stel Bra­via. En de Ja­pan­se tech­no­lo­gie­reus had er de bal­len voor om die claim te be­wij­zen.

Bekijk hier het reclamespotje

6 no­vem­ber 2005. Hon­derd­dui­zen­den Brit­ten zit­ten voor de buis om de wed­strijd van Man­ches­ter Uni­ted tegen Chel­sea te vol­gen. Maar vóór het voet­bal krij­gen ze eerst een hele hoop an­de­re bal­len te zien.

Meer spe­ci­fiek de 250 000 ge­kleur­de bots­bal­len die hetLon­den­se re­cla­me­bu­reau Fal­lon in op­dracht van Sony door de hel­len­de stra­ten van San Fran­cis­co liet rol­len en bot­sen. De hele re­cla­me­break voor de wed­strijd werd op­ge­kocht om de 2,5 mi­nu­ten du­ren­de re­cla­me­spot in­te­graal te laten er­va­ren door de tv-kij­ken­de Brit­ten.

De in­steek van die stunt was het idee dat kij­kers de spot die ze net had­den ge­zien, ner­gens beter had­den kun­nen er­va­ren dan op een Bra­via-toe­stel van Sony. ‘Co­lour Like No Other’, luid­de de ba­se­li­ne, die de cam­pag­ne moest on­der­steu­nen.

‘Een gran­di­o­ze cam­pag­ne’, vindt Mat­thieu De Win­ter, de op­rich­ter van het mar­ke­ting- en com­mu­ni­ca­tie­bu­reau King of Hearts. De Win­ter werk­te als ma­na­ging di­rec­tor van Saat­chi & Saat­chi Brus­sels nog samen met Ro­bert Se­ni­or, die bij zijn eer­de­re werk­ge­ver Fal­lon mee ach­ter de Bra­via-lan­ce­ring zat. ‘De cam­pag­ne is ico­nisch, al­leen al door de groots­heid waar­mee de film je weg­blaast. Alles wat je te zien krijgt, is echt, dat maakt het zo sterk. Ach­ter­af is de ma­king of van de cam­pag­ne trou­wens even­veel be­ke­ken als het eind­re­sul­taat.’

Een extra sterk­te aan de film is vol­gens De Win­ter de sound­track die onder de stunt werd ge­plakt. Ter­wijl de dui­zen­den en dui­zen­den bal­len in slow mo­ti­on San Fran­cis­co door­bot­sen, klinkt ‘Heart­be­ats’ van The Knife, in de ver­sie van José Gon­za­les. ‘Een num­mer dat nie­mand on­be­roerd liet.’ En toe­val­lig was Gon­za­les dat jaar door Eu­ro­pa aan het tou­ren. De cam­pag­ne gaf die tour een zetje en omgekeerd.​Een win-win, noe­men ze zo­iets. Naast de vol­le­di­ge film kreeg de cam­pag­ne nog an­de­re le­vens. Als kor­te­re spot, ui­ter­aard. Maar even goed in de Lon­den­se metro, waar bal­len op scher­men naast de rol­trap­pen naar be­ne­den leken te bot­sen.

Los van de groots op­ge­zet­te aan­pak had de Bra­via-cam­pag­ne van Fal­lon nog om een an­de­re reden bal­len. In 2005 werd de re­cla­me­strijd in con­su­men­ten­elek­tro­ni­ca nog voor­al op tech­no­lo­gie ge­speeld. Maar te­ge­lij­ker­tijd was de ‘uni­que sel­ling point’ van dat soort in­no­va­ties snel ach­ter­haald. Alle con­cur­ren­ten zaten op een zak­doek qua in­no­va­tie. Sony was het eer­ste be­drijf dat het qua mar­ke­ting over een an­de­re boeg durf­de te gooi­en, door de kaart van de con­su­ment te trek­ken. ‘Kleur als geen ander’, dat is ook een re­de­lijk hel­de­re bood­schap. Meer dan het op­dreu­nen van een be­paald soort scherm, x aan­tal hd-in­gan­gen of een an­de­re hard­wa­re­pri­meur, vindt De Win­ter.

De ‘Balls’-cam­pag­ne van Fal­lon viel een paar keer in de prij­zen. Zo kaap­te de cam­pag­ne in 2006 een Gou­den Leeuw weg op de Can­nes Lions, zowat het be­lang­rijk­ste re­cla­me­fes­ti­val ter we­reld. Het re­cla­me­bu­reau won ook de Grand Prix op de Lon­den­se Mid­s­um­mer Awards voor de sec­tor.

SERRURE, B. Reclame met ballen. De Tijd, 2015-08-04, 14.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo