Ryanair verwacht deze zomer nog ‘aanzienlijke prijsdalingen’

Ryanair verwacht zijn tickets de komende maanden goedkoper aan de man te moeten brengen. Volgens luchtvaarteconoom Wouter Dewulf kan dit tot lagere prijzen leiden bij andere maatschappijen, al zal het niet uitdraaien op een prijzenoorlog.
De koning van de lagekostenvluchten moest dit voorjaar al onverwacht hoge kortingen geven om zijn vliegtuigen gevuld te krijgen. Gemiddeld lagen de vliegtarieven 15 % lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook de resterende zomermaanden verwacht de Ierse vliegmaatschappij prijzen die “aanzienlijk lager zullen zijn dan afgelopen zomer”.
Wat is er aan de hand? “Om te beginnen was het jackpoteffect na corona voor de luchtvaartmaatschappijen eenmalig”, zegt luchtvaarteconoom Wouter Dewulf (UAntwerpen). “We zijn niet langer bereid om de zotte prijs van 600 euro te betalen voor een retourtje Lissabon. Tegelijk heeft Ryanair zijn capaciteit de voorbije maanden enorm verhoogd, met heel wat extra Boeings in de vloot. Dat zijn dus meer stoelen om te vullen, terwijl zogenaamde fullservicecarriers als Brussels Airlines, KLM of Lufthansa eveneens naar vakantiebestemmingen als pakweg het Griekse Zakynthos zijn beginnen vliegen.”

We letten sinds de energiecrisis natuurlijk gewoon veel meer op onze centen. Het enige wat Ryanair hiertegen volgens de transporteconoom kan inbrengen, is zijn prijzen verlagen. “Net als Aldi opereert Ryanair met zijn lagekostenstructuur aan de onderkant van de markt. Dat typische ‘Aldi- publiek’ is zeer gevoelig voor prijsaanpassingen. Tien %,van de prijs betekent 15 % meer tickets die worden verkocht. Door met die prijselasticiteit te spelen, vult Ryanair zijn toestellen tot een enorme bezettingsgraad van 94 à 95 %. Het zal altijd proberen alle stoelen te verkopen, desnoods aan weggeefprijzen, om vervolgens winst te maken met de vele extra’s.”

De basisprijs van het ticket zal dus verlagen, maar voor extra handbagage, een grote koffer in het laadruim of de keuze van uw stoel zult u nog steeds fors moeten bijbetalen. Een derde van de omzet van Ryanair komt uit bijkomende diensten, weet Dewulf. Afgelopen voorjaar stegen die aanvullende verkopenvtrouwens met 10 %, tot 1,30 miljard euro.

Een Ryanair-passagier betaalt nu gemiddeld 23,40 euro aan extra’s, boven op de ticketprijs. “Voor die bijkomende diensten geldt die prijselasticiteit van daarnet een stuk minder: eenmaal aan het boeken is priority boarding ‘maar 10 euro extra’, zo redeneren we.”

Prijsdruk

Maar als de grootste budgetvlieger aan de ticketprijzen sleutelt, zal de rest moeten volgen, niet? Dewulf: “Ryanair is inderdaad een maatschappij die ervoor zorgt dat de tarieven algemeen naar beneden gaan in een markt die zeer prijsgevoelig is. Dat is een goede zaak voor de consument. Ook een Brussels Airlines of Lufthansa zal hierdoor dus wel enige prijsdruk ervaren.

Anderzijds spreken zij met hun totaal verschillend concept een ander publiek aan, een dat minder prijsgevoelig is. Vergelijk het met Aldi tegenover Delhaize. Ik vermoed dat traditionele luchtvaartmaatschappijen hun prijzen mogelijk wel wat zullen laten zakken, maar niet dat dit op een massale prijzenoorlog uitdraait.”

Best nog even wachten dan om te boeken? “Verwacht zeker geen ongezien lage prijzen”, zegt Dewulf. “Ook in de luchtvaart draait alles om vraag en aanbod. Juli en augustus zijn bovendien wat een zaterdagavond voor een restaurant is: de meeste maatschappijen zijn dan zo goed als uitverkocht. Voor de zetels die er wel nog zijn kun je voor augustus en september mogelijk nog koopjes doen. Als je niet te moeilijk qua bestemming bent, tenminste.”

Ryanair verwacht deze zomer nog ‘aanzienlijke prijsdalingen’. De Morgen, 23 juli 2024, 7.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo