Nieuwe streamer HBO Max betreedt al behoorlijk verzadigde markt

HBO Max, de streamingdienst van de entertainmentreus Warner Bros Discovery met het fictiekeurmerk HBO als vlaggenschip, komt dringen voor een eigen plek in het Belgische tv-landschap.

Vroege inschrijvers op een HBO Max-abonnement kunnen vanaf dinsdag twee weken kosteloos struinen in een beperkt aanbod van de streamer. Op 1 juli schiet hij op volle kracht uit de startblokkken met drie tariefformules. De goedkoopste formule – met reclame – kost 5,99 euro per maand, het duurste 13,99 euro.

Anders dan andere streamers biedt HBO Max een extra sportaanbod aan voor 5 euro per maand. Dat doet het omdat moederbedrijf Warner Bros Discovery (WBD) de eigenaar is van sportrechten voor klassieke tv-zenders als Discovery en Eurosport, zoals de grandslamtennistoernooien, de drie grote wielerrondes en de klassiekers, het golf en veel wintersport.

Het kroonjuweel in dat sportaanbod en een verklaring waarom HBO Max net nu van start gaat, zijn de Olympische Spelen in Parijs vanaf eind juli. Om klanten te werven kunnen Belgische abonnees de Spelen bekijken zonder het extra tarief van 5 euro te moeten betalen.

‘Door ons contract kan de sportliefhebber tijdens de Spelen elke minuut van elk event in elke sport volgen. Bovendien bieden we een pak extra opties, zoals pauzeren of fases en events herbekijken. De tv-kijkers op de openbare omroep krijgen een veel beperkter aanbod’, zegt Clément Schwebig, WBD-topman voor West-Europa en Afrika, vanuit Amsterdam. Daar vond maandag een event plaats voor de lancering van HBO Max in onder meer België, met ook de presentatie van het nieuwe aanbod reeksen en films. Een belangrijkste lokker in het entertainmentaanbod is seizoen twee van de ‘Game of Thrones’-prequel ‘House of the Dragon’ vanaf 17 juni.

De komst van de nieuwe streamer betekent dat de films en series uit de HBO-stal geleidelijk van het Vlaamse platform Streamz verdwijnen. Die joint venture van de mediabedrijven Telenet en DPG Media is in Vlaanderen het nummer drie na marktleider Netflix en Disney+. Schwebig stelt dat HBO Max de top drie ambieert, maar laat in het midden hoe snel hij hoeveel marktaandeel wil veroveren.

‘De Amerikaanse hoofdzetel heeft de strategische keuze gemaakt om wereldwijd zo veel mogelijk apart de markt te betreden en de merknaam te verspreiden. Bovendien zijn we er geen grote voorstander van onze content exclusief te verkopen aan distributeurs als Telenet. We waren tevreden over de samenwerking met Streamz, maar er is een ander parcours gekozen’, zegt Schwebig.

HBO Max heeft ook lokale Nederlandse en Vlaamse – of een combinatie van de twee – programmatie in het aanbod. Maar Schwebig blijft op de vlakte als het gaat over de plannen om geld te investeren in producties van eigen bodem, vooral kwaliteitsfictie. Nog minder zegt hij over de optie om te bieden op livesportrechten voor lokale markten die dus beperkter zijn in omvang dan de Spelen of grandslamtoernooien, die een breed publiek lokken. Denk aan de rechten op het Belgische voetbal die de komende seizoenen op de markt komen. ‘We bekijken alles wat interessant is.’

Bijna 20 euro voor het duurste pakket ligt op het niveau van wat marktleider Netflix aanrekent. Is dat geen erg hoge prijs voor een nieuwe speler op een markt waar het sowieso al dringen is en zich eerder een consolidatie lijkt aan te dienen? ‘Vraag mij dat over zes maanden nog eens’, zegt Schwebig. ‘Maar wij geloven dat ons aanbod sterk genoeg is om snel een voldoende belangrijk marktaandeel te veroveren.’

BERVOET,D. Nieuwe streamer HBO Max betreedt al behoorlijk verzadigde markt. De Tijd, 11 juni 2024, 17.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo