Na boerenjaar 2020 wacht supermarkten knokjaar

België zou dit jaar de kaap van vierduizend voedingswinkels ronden. En omdat geen enkele keten graag ­terrein prijsgeeft, verwachten ­experts een prijzenslag.

‘Er komen dit jaar veel winkels bij, maar toch wordt het een krimpjaar’, zegt Pierre-Alexandre Billiet van het retailblad Gondola. Begin vorig jaar waren er volgens Nielsen 3.830 voedingswinkels in België, en volgens Billiet wordt dit jaar de kaap van 4.000 voedingswinkels genomen.

Lidl maakte gisteren bekend dat het dit jaar vier nieuwe winkels zal openen, maar het zal ook in negen steden de winkels ­vernieuwen. Tien winkels zullen verplaatst worden. Lidl België, dat ook Luxemburg omvat, telt nu 318 winkels en 10.000 werk­nemers. Er zouden tegen eind volgend jaar 500 jobs bijkomen.

Ook andere winkelketens ­zoals Delhaize, Albert Heijn, ­Colruyt en Aldi zeggen dat ze winkels blijven openen. Delhaize zag ­afgelopen jaar wel zijn nieuwe formule Fresh Market mislukken. De jongste jaren kwamen er vooral buurtwinkels bij. Tijdens de pandemie deden die gouden zaken. ‘Afgelopen jaar steeg de ­retailmarkt met 10,00 %, maar we verwachten voor dit jaar een krimp van 5,00 %’, zegt Billiet. Hij verwacht dat ook de horeca straks een concurrent wordt. ‘Je zult Italiaanse restaurants hebben die ook een assortiment kruideniersartikelen aanbieden.’

De Belg geeft de jongste jaren structureel minder uit aan voeding in supermarkten, maar 2020 was een atypisch jaar. Door de lockdown werd de supermarkt de belangrijkste aankoopplaats. ­Su­permarkten profiteerden er ook van om hun prijzen te verhogen. ‘Maar vanaf het tweede kwartaal verwachten we een prijzenslag’, zegt Billiet. ‘Supermarkten willen jaar op jaar groei laten zien en vanaf het tweede kwartaal ­­­ver­gelijken ze met sterke kwartalen. Ze zullen er alles aan doen om niet te veel terrein prijs te geven.’

En dan is er nog Jumbo

Het sluiten van grenzen, van niet-essentiële winkels en het verbieden van reizen waren allemaal factoren die supermarkten de wind in de rug gaven. Als de overheid straks de corona-beperkingen opheft, zullen supermarkten meer en meer geconfronteerd worden met de oude context: een consument die minder geld uitgeeft in een supermarkt.

Dat belet niet dat Vlaanderen nieuwe spelers over de vloer blijft krijgen. Jumbo, dat nu acht ­supermarkten telt en zou verdubbelen, nam een tragere start dan voorzien, maar blijft bij de ambitie om een keten van 100 winkels uit te bouwen in Vlaanderen. In Nederland is Jumbo de grote concurrent van marktleider Albert Heijn. ‘Het noorden van België komt zowel inzake winkels als ­bevoorrading meer in de greep van Nederland, terwijl Wallonië meer aan oude recepten vastzit’, zegt Billiet. Hij wijst erop dat hard discounters zoals Aldi dan weer ­minder ver in e-commerce en thuislevering staan dan klassieke supermarkten.

DENDOOVEN, P. Na boerenjaar 2020 wacht supermarkten knokjaar. De Standaard, 16 februari 2021,
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo