‘S Werelds grootste taxidienst (zonder eigen wagens)

Uber komt naar Vlaanderen. Vanaf maandag kunnen gebruikers van de app een . – een wagen voor vier passagiers – bestellen. Dat kan in heel het Vlaams gewest, maar de meeste Ubers zullen in Antwerpen, Gent en Leuven rijden. Het Amerikaanse bedrijf benadrukt dat de werking volledig in overstemming is met de reglementeringen. “De transparantie van de prijzen is één van de belangrijkste redenen om ons te kiezen”, aldus het bedrijf, dat al sinds 2014 actief is in Brussel.

Hoe werkt Uber?

Uber is een taxidienst waarmee een wagen via een app kan besteld worden. Enkel een telefoonnummer en een mailadres zijn daarvoor nodig. De chauffeurs zijn geen beroepsmensen en vervoeren passagiers met hun eigen wagen. Op een kaart in de app kan je zien hoeveel chauffeurs er in jouw buurt zijn. Je geeft je bestemming in en duidt aan waar je wilt opgepikt worden. De app geeft ook meteen aan hoeveel de rit zal kosten.

Op voorhand kan de gebruiker al details zien over het voertuig en de chauffeur, van wie er zelfs een foto beschikbaar is. En hij kan de wagen volgen tot die aankomt. Op het profiel van de chauffeur vind je bovendien reacties en beoordelingen van andere klanten.

Hoe wordt de prijs van een rit berekend?

De berekening is gebaseerd op de geschatte tijdsduur van de rit en de afstand. De app maakt daarvoor gebruik van ‘real time’-informatie over de drukte in het verkeer. De uiteindelijke prijs kan afwijken van de schatting, doordat de rit omwille van onverwachte drukte of weersomstandigheden langer duurde. In Brussel is Uber dit jaar wel gestart met een systeem van exacte tarieven. Het minimumtarief voor een rit binnen het centrum is 30 cent, buiten het centrum is dat 8 euro.

Soms is de prijs van een Uber lager dan die van een gewone taxi. Dat komt doordat er minder personeel aan te pas komt. Zo is er bijvoorbeeld geen taxicentrale die de ritten moet coördineren en geen bedrijf dat het wagenpark moet onderhouden.

Volgens internationaal onderzoek is Uber in 91,00 % van de 66 onderzochte landen goedkoper, en dat kan dan gaan tot 20,00 %. Maar bijvoorbeeld in Oslo of Madrid is Uber duurder dan een gewone taxi. Voor België werd geen onderzoek gedaan.

Na de rit kan de gebruiker in de app een beoordeling geven aan de chauffeur en zelfs een fooi achterlaten. Uber zelf zegt dat een ritprijs soms ook hoger ligt dan normaal wanneer veel mensen tegelijk ritten aanvragen in hetzelfde gebied.

Wie zijn de chauffeurs?

In ons land rijden nu 2.000 zogenaamde partnerchauffeurs rond voor Uber. Iedereen kan in principe starten als ‘Uber driver’, maar er zijn wel enkele voorwaarden: de chauffeur heeft een licentie nodig, een btw-nummer en een bewijs van goed gedrag en zeden. Volgens Uber is de gemiddelde chauffeur in de hoofdstad een man van 40 jaar.

De meeste chauffeurs hebben een andere job of studeren nog. Uit een recente studie van onderzoeksbureau Ipsos blijkt dat 86,00 % van de chauffeurs waardeert dat ze zelf bepalen wanneer ze de app gebruiken en online gaan.

Een chauffeur houdt zelf 75,00 % over van de prijs van een rit, plus de eventuele fooi. De 25,00 % servicekosten gebruikt Uber om het platform veilig en toegankelijk te houden. In Frankrijk maakte Uber vorig jaar bekend dat een gemiddelde chauffeur 45 uur per week werkt en 1.600 euro bruto verdient. Een chauffeur die te vaak negatieve commentaar krijgt, vliegt er wel uit.

Is het veilig om een Uber te nemen in tijden van corona?

De chauffeurs en hun passagiers moeten tijdens de rit een mondmasker dragen. In de app krijgen gebruikers de dringende raad handen te wassen en het raam open te houden om de ventilatie tijdens de ritten te verbeteren. Uber heeft de voertuigen ook uitgerust met scheidingswanden tussen chauffeur en passagiers en heeft ontsmettingsmiddelen in de wagens voorzien. Het bedrijf maakte overigens bekend dat het 10.000 gratis ritten gaat aanbieden aan ziekenhuispersoneel in Antwerpen, Leuven en Gent.

GHYSENS, P. ‘S Werelds grootste taxidienst (zonder eigen wagens). Het Laatste Nieuws, 5 november 2020, 15.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo