Influencers moeten jongeren over geld doen praten

Jeugd heeft vaak financiële zorgen, maar dat blijkt een moeilijk te doorbreken taboe

Vier op de tien jongeren liggen wakker van hun financiële situatie. Het ontbreekt hen ook aan financiële geletterdheid en hun ouders zijn vaak niet het goede aanspreekpunt. Febelfin wil via een blitse campagne met influencers dat taboe de wereld uit helpen.

De aard van de geldzorgen is sterk leeftijdsgebonden. De 15- tot 19-jarigen dubben vooral over voldoende geld voor nieuwe kleren, voor hobby’s of feestjes. Bij 20- tot 30-jarigen hebben de grootste zorgen betrekking op het kunnen betalen van huur of hypotheek, of op hun spaarsituatie.

Financiële kennis

Jongeren weten in het algemeen weinig over geldzaken. Slechts 27,00 % geeft zichzelf een hoge score als het gaat over financiële kennis. Een kwart buist zichzelf dan weer. Vooral van lenen, verzekeren, pensioensparen en belastingen hebben ze weinig kaas gegeten. Bijna de helft van de ondervraagden heeft een hekel aan geldzaken. Bij jongeren met financiële zorgen stijgt dat zelfs tot bijna 60,00 %.

Omgaan met geld en bankzaken leren jongeren hoofdzakelijk thuis. De school en vrienden blijken een minder grote rol te spelen. Aankloppen bij de ouders met vragen over geld is evenwel niet vanzelfsprekend, zo blijkt. Veel ouders praten er niet graag met hun kinderen over. Zeggen hoeveel je verdient, hoeveel je uitgeeft en hoeveel er op je spaarboekje staat, lijkt anno 2020 nog steeds een taboe. “Terwijl jongeren thuis wel een en ander oppikken over geldzaken, zeker als er geldzorgen zijn”, zegt Alexandra Smarandescu, voorzitter van de Vlaamse Jeugdraad.

“Enerzijds achten ouders zichzelf best bekwaam om hun kinderen te leren omgaan met geld, anderzijds geven ze wel toe dat hun kinderen op dat vlak onvoldoende scoren”, zegt Yves Coemans, expert gezinsfiscaliteit bij de Gezinsbond. “Uit de praktijk weten we dat nog te veel ouders het moeilijk vinden om met hun kinderen over geld te praten en dat ze er zich onzeker bij voelen. Ze nemen hun rol als financiële opvoeder nog te weinig op.”

Ook het onderwijs laat hier kansen liggen, klinkt het bij de Vlaamse Jeugdraad. De school is de ideale omgeving om jongeren betrouwbare informatie aan te reiken, en het onderwijs kan een deel van de ongelijkheid wegnemen. Door financiële educatie in het opleidingstraject in te bouwen, zouden jongeren op hetzelfde moment starten met het opbouwen van financiële kennis.

Smarandescu: “Bij de Vlaamse Jeugdraad zien we dat jongeren actief bezig zijn met geld sparen, spenderen of verdienen. Tegelijk worden ze vandaag ook veelvuldig aangesproken in reclames, of op sociale media. Ze worden als doelpubliek actief en voortdurend geprikkeld om met geld bezig te zijn. Het bewust leren omgaan met hun centen zou daarom zeker aan bod mogen komen op de schoolbanken.”

Money confessions

Of het nu thuis is, op school of onder vrienden, één ding staat vast: praten over geld moet uit de taboesfeer worden gehaald. Daarom lanceert Febelfin vandaag een campagne waarbij Vlaamse en Franstalige influencers eerlijke, herkenbare verhalen – ‘money confessions’ – over omgaan met geld delen via hun Instagramstories.

Influencers als ‘Pink Ambition’-meisje Jill De Greef, hiphopproducer Chuki Beats, of zangeres, presentatrice en onderneemster Eline De Munck getuigen op de speciaal voor de campagne ontwikkelde website ‘mijngeldenik’ over hun relatie met geld. De verhalen van die influencers snijden verschillende thema’s aan: van te veel geld uitgeven tot voldoende geld opzij houden voor je belastingen. De boodschap? “Met de verhalen van de influencers willen we jongeren bewust maken van het feit dat het oké is om te praten over je geld”, benadrukt Febelfin.

DESMET,L. Influencers moeten jongeren over geld doen praten. De Morgen, 16 september 2020, 11.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo