Langzaam herstel consumentenvertrouwen duurt voort

De Belgische consumenten werden in juni optimistischer over de economische vooruitzichten.

De indicator van het Belgische consumentenvertrouwen stijgt in juni voor de tweede maand op rij en noteert op -19 punten, tegenover -23 punten in mei. Dat zegt de Nationale Bank in een mededeling.

De stijging van het vertrouwen is vooral te danken aan de betere beoordeling van de economische vooruitzichten. Bovendien verwachten de consumenten dat ze meer sparen. Maar ze blijven erg somber over de evolutie van de werkloosheid. Meerdere bedrijven hebben de jongste weken ontslagen aangekondigd.

De vertrouwensindicator bereikte tijdens de lockdown in april een dieptepunt van -26 punten. Hij blijft ondanks het recente herstel veel lager dan het langetermijngemiddelde van -7 punten.

Inkomensverlies daalt

De Nationale Bank meldt ook dat de negatieve impact van de coronacrisis op de financiële toestand van de gezinnen vermindert. 80,00 % van de gezinnen meldt een inkomensverlies van minder dan 10,00 %, tegenover 74,00 % in mei. Slechts 9,00 % rapporteert een inkomensverlies van meer dan 30,00 %, tegenover 12,00 % in mei. De inkomens veren op omdat de heropening van de economie de tijdelijke werkloosheid doet dalen.

Ook de spaarbuffer verstevigt. 9,00 % van de gezinnen heeft een spaarbuffer van minder dan één maand, tegenover 11,00 % in mei. Het aantal gezinnen met een spaarbuffer van meer dan zes maanden stijgt van 53,00 naar 55,00 %.

Een combinatie van beide indicatoren toont aan dat het aantal kwetsbare gezinnen vermindert. Het aandeel van de meest kwetsbare gezinnen daalde van 11,00 naar 9,00 %. Dat zijn de gezinnen met een inkomensverlies van minstens 10,00 % en een spaarbuffer van maximaal drie maanden. Het percentage meest gevrijwaarde gezinnen steeg van 54,00 naar 61,00 %. Dat zijn de gezinnen met een inkomensverlies van maximaal 10,00 % en een spaarbuffer van minstens drie maanden.

VERVENNE, W. Langzaam herstel consumentenvertrouwen duurt voort. De Tijd, 20 juni 2020.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo