Philips ‘blijft niet in het verleden steken’

Waarom het Nederlandse elektronicaconcern zijn huishoudelijke tak afstoot

Onder de slogan ‘We moeten niet in het verleden blijven steken’ heeft topman Frans van Houten een nieuwe stap gezet in de transformatie van Philips tot medisch concern. Waarom wil hij van de afdeling huishoudelijke apparaten af?

De divisie huishoudelijke apparatuur – een van de laatste onderdelen van wat het ‘goeie ouwe Philips’ wordt genoemd – is in de etalage gezet. Hieronder valt de productie van koffiezetapparaten (onder meer Senseo), strijkijzers, waterkokers, airfryers en stofzuigers. Binnen achttien maanden moet een koper worden gevonden, mogelijk een Chinees of Koreaans bedrijf, of de divisie wordt apart naar de beurs gebracht (zoals met de divisie licht is gebeurd).

Hiermee zet Van Houten een nieuwe stap in de ontmanteling van het enorme conglomeraat dat al begin jaren 90 door Jan Timmer (1990-1996) met zijn Operatie Centurion werd ingezet en door zijn opvolgers Cor Boonstra (1996-2001) en Gerard Kleisterlee (2001-2011) verder werd uitgevoerd. De huidige topman Frans van Houten heeft het vervolmaakt met het afstoten van de consumentenelektronica (audio en video), licht en nu huishoudelijke apparatuur.

Alleen de divisie persoonlijke verzorging (tandenborstels, scheerapparaten en ook noviteiten als slaapmaskers) blijft nog even bij het concern, dat zich voor de rest richt op hoogwaardige gezondheidstechnologie. Van Houten vindt de Philishave en elektronische tandenborstel nog wel van strategisch belang. Hij wil dat Philips, nu vooral leverancier van MRI- en CT-scanners aan professionele partijen als ziekenhuizen, ook nog een beetje een band moet houden met consumenten. “Het gaat er ook om dat mensen thuis al in de badkamer vertrouwd raken met Philips-apparaten”, zo zei hij niet zo lang geleden op de techbeurs IFA in Berlijn. Maar misschien wordt daar in de toekomst wel weer anders over gedacht.

In 100 landen

Huishoudelijke apparatuur past strategisch gezien nu al niet meer bij dit concern. Dat Philips de afdeling verkoopt is dan ook niet verrassend. In totaal bedraagt de omzet van de divisie 2,3 miljard euro. Wereldwijd werken er 6.000 mensen.

Dat er voor de verkoop toch achttien maanden wordt uitgetrokken, heeft te maken met de ingewikkelde structuur. Er vallen bedrijven onder in bijna honderd landen, zodat de verkoop veel voorbereiding vergt. Net zoals eerder bij audio, video en lampen het geval is, zal de nieuwe eigenaar van de divisie huishoudelijke apparatuur het merk Philips voor zijn koffiezetmachines, airfryers en stofzuigers mogen behouden. Van Houten zei te verwachten dat er flinke belangstelling voor zal zijn. De resultaten van de te verkopen divisie zijn de laatste jaren sterk verbeterd

Ongerustheid over de verkoop is er in Nederland met name bij de scheerapparatenfabriek in Drachten. Die wordt zelf niet verkocht. Maar 600 van de 2.000 werknemers werken daar bij de afdeling onderzoek en ontwikkeling, waarvan een deel actief is voor de divisie huishoudelijke producten. Daar zouden banen kunnen verdwijnen. Bonden toonden zich dinsdag onaangenaam verrast dat zij door de aankondiging van de verkoop waren overvallen.

Het grote nieuws over de verkoop bij de publicatie van de jaarcijfers naar buiten brengen kwam Van Houten niet slecht uit. Het overschaduwde de toch enigszins tegenvallende resultaten van het concern, die Philips deels wijt aan de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten. Maar er was ook een tegenvaller bij de belangrijke divisie connected care (zorg op afstand), waar Van Houten het topmanagement vervangt.

De omzet van Philips groeide vorig jaar met 4,00 % tot 19,5 miljard euro, terwijl op een omzetstijging van 6,00 % was gerekend. De winst nam met 76 miljoen euro (1,20 %) toe tot 1,2 miljard.

In totaal bedraagt de omzet van de divisie huishoudelijke apparatuur 2,3 miljard euro. Wereldwijd werken er 6.000 mensen

DE WAARD, P. Philips ‘blijft niet in het verleden steken’. De Morgen, 29 januari 2020, 11.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo