Telenet, maar niet zoals we het kennen

De Mechelse telecomoperator Telenet heeft in alle stilte het nieuwe merk Tadaam gelanceerd. Het aanbod bestaat uit internet en televisie via het mobiele netwerk.

Gaat Telenet zijn eigen kabel doorknippen? Die indruk krijg je bij het bekijken van de homepage van Tadaam. Het merk komt uit de koker van ‘een groep Telenet-ingenieurs met een groot en eenvoudig idee: zowel je huis als je televisie verbinden via het mobiele netwerk’, staat er. Het enige dat je nodig hebt, is een stopcontact en een app (voor Android, iOS of smart-tv’s) om tv te kunnen kijken.

Tadaam biedt twee formules aan. Het standaardpakket van 40 euro biedt volgens de website ongelimiteerde mobiele data, internet met een snelheid van 30 Mbps en 30 tv-kanalen in hd op één scherm, waarbij je kan opnemen en pauzeren. Voor 50 euro neemt de internetsnelheid toe tot 50 Mbps en kan je op drie schermen tv kijken.

Het televisieaanbod dat op de website geafficheerd wordt, toont maar 16 kanalen. Het gaat om de Vlaamse zenders van de drie grote omroepen, de Franstalige openbare omroep RTBF en de kinderzenders Nick Jr. en Nickelodeon Spike.

Uit de algemene voorwaarden van de dienst blijkt dat Tadaam geen apart bedrijf is, maar een merk van de bvba Telenet. De techsite Tweakers kwam de nieuwe dienst op het spoor via enkele gebruikers die er online melding van hadden gemaakt.

Woordvoerster Annemie Wynants zegt in een reactie dat Tadaam opgevat is als een ‘spin-in’, een zelfstandige eenheid bij Telenet. ‘We zien dat bedrijven op zoek zijn naar een manier om innovatie en ondernemerschap te ontwikkelen en stimuleren. Innovatie gaat met vallen en opstaan. Een echte start-up heeft het voordeel een losse, ongehinderde werkwijze te kunnen hanteren.’ Tadaam werd daarom ‘volledig ontwikkeld en uitgedacht buiten de gevestigde Telenet-muren’, klinkt het.

De lancering van Tadaam is eigenaardig omdat ze lijkt in te gaan tegen het klassieke model van Telenet, waarbij zoveel mogelijk (dure) diensten worden verkocht op basis van de televisiekabel. Dat model staat onder druk door de trend van het ‘kabelknippen’: steeds meer consumenten, vooral jongeren, laten het dure kabelabonnement links liggen en vervangen het door een mobiel data-abonnement.

Telenet probeert een deel van die kabelknippers toch aan zich te binden met het ‘alternatieve’ merk Tadaam. De grote vraag is of Telenet op die manier zichzelf niet dreigt op te eten, omdat zijn goedbetalende klanten overstappen op de goedkopere service.

Uit de communicatie van Telenet blijkt duidelijk dat het bedrijf niet van plan was al groot uit te pakken met de nieuwe dienst, die al enkele weken onder de radar opereerde. Volgens Wynants heeft Tadaam nog de status van een testproduct (‘open beta’) dat weliswaar al beschikbaar is voor kandidaat-klanten.

‘Ook al zijn we erg tevreden met de resultaten tot dusver, ons doel is te leren. Kleine kinderziektes zijn niet uitgesloten en klanten mogen aan Tadaam niet dezelfde eisen stellen als aan een volledig doorontwikkeld product inclusief klantenondersteuning.’

Beleggers lijken voorlopig niet onder de indruk van het nieuwe Telenet-merk. Het aandeel noteerde gisteren 2 procent lager.

telenet

DE PRETER, W. Telenet, maar niet zoals we het kennen. De Tijd, 4 september 2019, 13.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo