Facebook geeft inkijk in Belgische advertentiemotor

De grote Belgische adverteerders gaven in de tweede helft van 2018 41,4 miljoen euro uit aan grote campagnes op Facebook. Het is de eerste keer dat het sociaal netwerk daarover communiceert.

Hoeveel geven alle Belgen en de hier gevestigde bedrijven samen uit aan reclame op het sociale netwerk Facebook? Die vraag bleef jaren onbeantwoord. Facebook gaf geen advertentieomzet per land vrij. Tot nu. In de jaarrekening van 2018 geeft Facebook Belgium voor het eerst een cijfer vrij: 41,4 miljoen euro.

Het gaat om de uitgaven van grote adverteerders, als die omvangrijke campagnes opzetten met de hulp van het Belgische verkoopteam. Wie de ‘grote adverteerders’ zijn, wil Facebook niet zeggen. Volgens de marktonderzoeker Nielsen waren de grootste Belgische adverteerders in 2018 DPG Media (HLN), Procter & Gamble (Gillette) en D’Ieteren (Volkswagen).

Dat Facebook Belgium de 41,4 miljoen vermeldt, volgt uit een beslissing van het moederbedrijf. Dat beloofde in december 2017 dat het een deel van de advertentieomzet in België effectief hier zou inboeken. Sinds 1 juli vorig jaar boekt Facebook de uitgaven van de grote adverteerders effectief in op de rekening van Facebook Belgium.

Die omzet is wel een schromelijke onderschatting van wat de Belgen in totaal uitgeven aan Facebook-reclame. Advertenties die opgezet zijn met de advertentietool op het platform, zonder hulp van het verkoopteam, worden nog altijd ingeboekt in Ierland. Daar ligt het niet-Amerikaanse hoofdkantoor van het bedrijf. Facebook staat net bekend om zijn makkelijk te hanteren advertentietool, minder voor grote campagnes via verkoopteams.

Facebook Belgium houdt van de 41,4 miljoen euro omzet 1,5 miljoen euro brutobedrijfswinst over. Het heeft in Brussel een kantoor van 18 medewerkers, zowel voor de verkoop van advertenties als voor lobbying. Als lokale entiteit betaalt het ook bijdragen aan de moedergroep voor het gebruik van het intellectueel eigendom. Die structuur is klassiek bij multinationals, al werd in het verleden onder meer Starbucks daarvoor op de vingers getikt.

In 2018 betaalde Facebook in ons land 538.309 euro. In 2017 was dat 168.285 euro.

HAECK, P. Facebook geeft inkijk in Belgische advertentiemotor. De Tijd, 16 juli 2019, 4.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo