Zaventem gaat vervuilende vliegtuigen zwaarder belasten

Vliegtuigen die meer CO2 en NOx uitstoten, zullen vanaf 2021 ook meer moeten betalen op Brussels Airport. ‘De vervuiler betaalt: een gezond principe.’

Brussels Airport zal vanaf 2021 voor het eerst rekening houden met de uitstoot van CO2 en stikstofoxiden in zijn taksen voor vliegtuigen. Dat zegt Arnaud Feist, ceo van Brussels Airport Company, in een gesprek met De Standaard. ‘Zo willen we modernere vliegtuigen, die minder uitstoten, naar Zaventem lokken. De grootste vervuilers betalen meer, de beste leerlingen worden beloond.’

Luchtvaartmaatschappijen betalen in Zaventem voor elke passagier een taks (zo’n 30 euro per passagier), legt Anke Fransen, woordvoerder van Brussels Airport, uit. ‘Die belasting dekt werkingskosten voor de luchthaven, zoals de securitycheck, maar er is ook een variabele kostprijs.’ Die ligt vandaag bijna drie keer hoger voor de oudste vliegtuigen in vergelijking met de nieuwste modellen. Maar in de huidige criteria wordt vooral rekening gehouden met hoeveel lawaai een vliegtuig maakt – niet onbegrijpelijk gezien de hevige strijd tegen geluidsoverlast rond de nationale luchthaven.

Tot tien keer meer

De onderhandelingen tussen Brussels Airport en de luchtvaartmaatschappijen over de concrete tarieven zijn nog niet afgerond, maar het is de bedoeling dat vanaf 2021 de minst duurzame vliegtuigen tot tien keer meer zullen moeten betalen dan de meest moderne toestellen, zegt Feist. In die duurzaamheidsscore zal de uitstoot van CO2 en NOx, die de luchtkwaliteit aantast, mee bepalen hoeveel luchtvaartmaatschappijen moeten ophoesten. Vandaag wordt de uitstoot van vliegtuigen alleen onrechtstreeks belast, door grotere vliegtuigen met een hoge bezettingsgraad aan te moedigen.

‘De druk om de uitstoot van vliegtuigen te verminderen, is in Europa niet te stoppen’, zegt Eddy Van de Voorde, luchtvaarteconoom aan de Universiteit Antwerpen. ‘Zaventem kan niet anders. Zo’n taks is gebaseerd op een gezond economisch principe dat de vervuiler ook betaalt. Hoe meer luchthavens dat doen, hoe sneller de maatschappijen hun vloot zullen vernieuwen.’

Schiphol, de luchthaven van Amsterdam, houdt in zijn tarieven nu al rekening met de uitstoot van vliegtuigen. Die worden sinds april gefaseerd opgetrokken, zodat tegen 2021 de meest vervuilende en lawaaiige toestellen 180,00 % van het basistarief van de start- en landings­gelden moeten betalen. De meest stille en schone vliegtuigen betalen maar 45,00 % van het basistarief. ‘Het is belangrijk dat de vork groot genoeg is’, zegt Van de Voorde. ‘Alleen zo kan je oude toestellen uit de markt prijzen.’

De vraag blijft of zuinigere toestellen alleen voldoende zijn om de luchtvaart te verzoenen met de Europese ambitie om tegen 2050 klimaatneutraal te worden. Luchtvaart is in Europa goed voor 3,00 % van de totale CO2-uitstoot en wereldwijd voor 2,10 %. Maar door de snelle groei voorspelt de internationale burgerluchtvaartorganisatie ICAO dat de sector in 2050 zeven of tien keer meer zal uitstoten dan in 1990.

DELBEKE, K. Zaventem gaat vervuilende vliegtuigen zwaarder belasten. De Standaard, 3 mei 2019, 1.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo