Belgische banken slaan terug in betaalmarkt

Met de fusie van de mobiele apps van Bancontact en Payconiq maken de Belgische banken een vuistje in de betaalmarkt die in handen van enkele grote internationale spelers dreigt te vallen.

Bancontact Payconiq Company stelde gisteren zijn eengemaakte app voor. Die moet de aparte apps van Payconiq en Bancontact vervangen. Payconiq, initieel opgericht door ING en KBC, had als voordeel dat het ook in Nederland aanwezig is bij grootbanken als ING en Rabo, terwijl Bancontact een ijzersterke merknaam is in België.

‘We hebben nu één app voor mobiele betalingen in de Benelux-markt en dat is belangrijk in de e-commercesector’, zegt Erik Luts, voorzitter van Bancontact Payconiq. De e-commerce is vooral in Nederland succesvol en het is van belang dat de betaaloplossing van Bancontact Payconiq ook daar op de website van Bol.com en andere aangeboden wordt.

Luts zegt dat e-commerceplatformen op termijn het ­aantal betaaloplossingen dat ze aanbieden (kredietkaarten, Paypal, Bancontact) zullen ­beperken. ‘Door een Benelux-oplossing uit te bouwen, willen we voldoende schaalgrootte hebben om onze plek te verzekeren’, zegt Luts.

‘Als we de betaalmarkt kwijtspelen, kunnen de consumenten- en woonkredieten volgen’ Erik Luts Voorzitter Bancontact Payconiq
Er is nog een tweede reden. De betaalmarkt heeft volgens Luts behoefte aan sterke lokale oplossingen. Anders komt ze in handen van grote internationale spelers. ‘De ervaring leert ons dat de betaaltarieven omhoog gaan als er geen lokale spelers zijn’, zegt Luts. Eergisteren nog maakte Europa bekend dat het Mastercard een recordboete van 570 miljoen euro oplegt wegens misbruik van zijn marktpositie.

Banksys en Worldline kregen in het verleden geregeld kritiek van handelaren dat ze hoge tarieven aanrekenden voor elektronisch betalen. ­Bancontact biedt vandaag alleen een betaalschema en een betaalapp aan en heeft nu opnieuw een marktpositie te verdedigen tegenover de grote spelers. De banken zijn beducht dat, als ze de betaalmarkt verliezen, in een volgende fase ook de markt van consumentenkredieten en zelfs de woonkredieten in handen van de Googles en Apples van deze wereld zullen vallen. Dat is meteen de derde reden voor de eengemaakte app.

Opnieuw samen

De vrees voor mogelijke ­dominantie van grote spelers dreef de grote Belgische banken weer naar elkaar toe in de betaalmarkt. Nadat de Belgische banken in de jaren 80 en 90 een voorbeeld waren van samenwerking in de betaalmarkt, waren ze na de bankencrisis elk hun eigen weg gegaan. Dat dreigde hun marktpositie te verzwakken, ten voordele van mogelijke sterke buitenlandse spelers.

Ceo Nathalie Vandepeute wees erop dat de eengemaakte app een heel scala van betaalmogelijkheden aanbiedt. De eengemaakte app komt er nadat Payconiq en Bancontact een jaar geleden aankondigden dat ze zouden fuseren.

Luts sluit niet uit dat de Bancontact Payconiq in de toekomst ook buiten de Benelux actief wordt. De toepassing zou ook in België gekoppeld kunnen worden aan oplossingen als Apple Pay, hoewel dat eerder schoorvoetend zal gebeuren.

DENDOOVEN, P. Belgische banken slaan terug in betaalmarkt. De Standaard, 24 januari 2019, 19.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo