Reclame Super Bowl kost ruim 100.000 euro per seconde

Internationale bedrijven staan in de rij om een commercial te mogen uitzenden tijdens het grootste Amerikaanse sportevenement van het jaar: de Super Bowl. Maar voor een kort reclamefilmpje moeten ze wel extreem diep in de buidel tasten. Een product aanprijzen voor het oog van gemiddeld 120 miljoen tv-kijkers kost omgerekend maar liefst 0,13 miljoen euro per seconde.

De Super Bowl – dé American football-finale – wordt dit jaar op 1 februari uitgezonden. Wereldwijd zitten tientallen miljoenen kijkers aan de beeldbuis gekluisterd om de verhitte eindstrijd te volgen. Het merendeel kijkt echter niet alleen voor de sportieve prestaties, maar voor de reclamecommercials die worden uitgezonden, zo hebben media-experts in de VS tot op de bodem uitgezocht. En juist daarom is het kennelijk uiterst lucratief om gedurende de Super Bowl wat peperdure zendtijd te bemachtigen.

Productiekosten
Een halve minuut Super Bowl-reclame, uitgezonden op NBC, kost gemiddeld zo’n 4 miljoen euro, wat neerkomt op 0,13 miljoen euro (130.000 euro) per seconde. Maar daar blijft het niet bij. De bedrijven investeren ook fors in de productiekosten. Een filmpje van automerk Chrysler, met in de hoofdrol rapper Eminem, kostte in 2011 ongeveer 8,5 miljoen euro om te maken. Inclusief de zendtijd spendeerde het bedrijf dus 12,5 miljoen euro aan amper een halve minuut Super Bowl-zendtijd.

Belachelijk veel, stelt wetenschapper Jack Neff die werkzaam is bij een Amerikaanse organisatie AdAge die het rendement van Super Bowl-commercials onderzocht. Wat blijkt? 80 procent van de reclame die tijdens de football-finale wordt uitgezonden, verbetert de verkoop niet of nauwelijks. ,,Het gaat vooral om het vergroten van naamsbekendheid en verbeteren van een bestaand imago,” aldus onderzoeker Neff. Zijn collega-wetenschapper Jack Marshall noemt het feitelijk absurd dat bedrijven astronomische bedragen neertellen voor wat zendtijd tijdens de Super Bowl: een evenement dat in Amerika wordt gevierd als een soort nationale feestdag. Marshall: ,,Voor 4 miljoen euro kan je veel beter reclame maken. Met dat bedrag koop je een Facebook-advertentie met een bereik van 14 miljard hits, 3 miljard internet-reclamebanners of 400 opeenvolgende dagen advertenties op de sportpagina van de New York Times.”

Supersterren
Grote bedrijven lappen dergelijke berekeningen aan hun laars. Voor de Super Bowl 2015 is de meeste reclamezendtijd inmiddels verkocht. En de parade supersterren die op tv voorbij komt is weer indrukwekkend, variërend van realityvamp Kim Kardashian tot talkshowhost Ellen Degeneres. Wat die celebs voor hun bijdrage kregen is onbekend.

Inmiddels is grotendeels bekend welke firma’s een godsvermogen betaalden voor een Super Bowl-filmpje. Op de site www.superbowlcommercial2015.com is te zien om welke bedrijven het gaat. Ook zijn er leuke rijtjes te vinden, zoals van de mafste videootjes en de beste en meest sexy Superbowl-commercials met onbekende dames en heren of supersterren. Bekijk hieronder een paar commercials of voorproefjes daarvan die op 1 februari op de buis komen.

TATES, T. Reclame Super Bowl kost ruim 100.000 euro per seconde. www. ad.nl, 2015-01-27. Geraadpleegd via www.ad.nl op 2018-07-31.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo