H&M tevreden, textielarbeiders niet

H&M verdiende vorig jaar meer geld dan ooit met zijn kleren. Maar de veiligheidsvoorzieningen voor de mensen die de kleren maken, laten op zich wachten.

Karl-Johan Persson, de topman van kledingketen Hennes & Mauritz, had gisteren reden om tevreden te zijn. Vanuit de hoofdzetel in Stockholm kon hij heuglijke tijdingen verspreiden. Lees even mee in de persmededeling die H&M gisteren online zette. Er gingen vorig jaar 413 nieuwe H&M-winkels open. Het bedrijf verkocht voor 201 miljard Zweedse kronen (21 miljard euro) aan kleren, 19,00 % meer dan het jaar voordien. De winst steeg naar 20,9 miljard kronen (2,2 miljard euro), het hoogste cijfer ooit.

Minder reden voor blijdschap was er in Bangladesh, waar H&M een deel van zijn kleren aankoopt bij toeleveranciers. De textielarbeiders werken er nog altijd in onveilige omstandigheden. De verbeteringen die H&M beloofde na de ramp in het Bengaalse Rana Plaza-complex, hebben een ‘dramatische achterstand’ opgelopen, meldde een groep ngo’s gisteren. Bij die ramp kwamen 1.138 arbeiders om.

Brandwerende deuren

‘H&M is in een zeer concurrentieel klimaat in staat om zijn winst te verhogen, maar blijkbaar niet om al zijn leveranciers eenvoudige dingen te laten uitvoeren, zoals het wegnemen van een slot,’ schreef Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne in een mededeling. De Schone Kleren Campagne is een van de ngo’s die toezien op de veiligheidssituatie in de Bengaalse textielfabrieken.

Van de 32 strategische H&M-leveranciers in Bangladesh respecteert er slechts één het afgesproken renovatieschema, dat de veiligheid verhoogt. Meer dan de helft heeft nog geen brandwerende deuren en afgesloten trappenhuizen. Er is wel vooruitgang: het aantal vertraagde renovaties vermindert. In september had nog 61 procent van de fabrieken geen brandwerende deuren.

De vertraging heeft vooral te maken met een gebrek aan geld bij de toeleveranciers, schrijft de Schone Kleren Campagne. En dat gebrek aan geld ontstaat doordat de afnemers, waaronder H&M, de prijzen laag houden. H&M is de grootste inkoper in Bangladesh. ‘De keten laat desondanks geen kans onbenut om zichzelf te promoten als duurzaam merk’, schrijft Schone Kleren.

Vorig jaar zei H&M ‘zich niet te kunnen vinden’ in het rapport waarin de achterstand in de renovatiewerken werd aangeklaagd. Maar het bedrijf erkende wel dat er achterstand was ontstaan bij de uitvoering van de noodzakelijke verbeteringen. Dat had onder meer te maken met moeilijkheden bij de levering van nieuwe brandwerende deuren, en met de hoge werklast van de inspectieteams.

H&M tevreden, textielarbeiders niet. De Standaard, 2016-01-29, 26.

Lees het volledig artikel op www.schonekleren.be

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo