De verkoop van de iPhone 6s in België is gisteren begonnen. De nieuwste generatie Apple-smartphones verrast niet, maar veroorzaakt toch weer een stormloop. Hoe is dat mogelijk?
Tweedehandssites worden overspoeld door zoekertjes van mensen die hun oude iPhone willen verkopen. 2dehands.be verwacht er deze maand 16.000, in een ‘normale’ maand de helft. Toen Apple een paar weken geleden met de verkoop in de VS en China begon, gingen er in het openingsweekend 13 miljoen stuks over de toonbank. Geen enkele iPhone-lancering was succesvoller. Ook in België lopen de mensen storm: veel fysieke winkelpunten zijn nog niet bevoorraad, maar online groeien de wachtlijsten.
Bijzonder voor een product waar het nieuwe vanaf is en dat bijgebeend is door de concurrentie, vindt ook Luk Warlop, marketingprofessor aan de KU Leuven. ‘De populariteit van de iPhone is zo enorm groot dat hij alle intuïties uitons vakgebied doorbreekt.
Mensen kopen een iPhone om hun uniciteit te onderstrepen, terwijl ondertussen zo veel mensen zo’n toestel hebben dat je erdoor net een conformist wordt. Is zo’n fenomeen uniek? Nee. In de mode zie je dat ook. Het is wel bijzonder dat Apple die situatie zolang kan rekken.’
Een iPhone is net als een nieuwe bedrijfswagen, zegt Frank Goedertier, marketingprofessor aan Vlerick. ‘Wie regelmatig een nieuwe heeft, koopt een stukje status. Apple verkoopt niet voor niets sinds een paar jaar iPhones in goudkleur. En je koopt identiteit. De redenering luidt: je bent cool en trendy, want je koopt een echt state-of-the-artproduct. ‘Los daarvan heb je de techfreaks die altijd het nieuwste van het nieuwste willen.’ Apple voedt die gekte nog door nieuwe iPhones maar mondjesmaat te lossen: schaarste creëert meer vraag.
Briljante marketing houdt de hele machine aan de praat. Die gaat terug tot de tijd dat Apple met IBM een hevig gevecht op de computermarkt uitvocht. Apple was toen veel kleiner en kon enkel winnen door zichzelf als ‘anders’ in de markt te zetten. Dat deed het door eenvoudige, mooie producten te maken en zich als uitdager te profileren. ‘Apple deed dat zo goed dat het de regels van het spel veranderde’, zegt Goedertier. ‘Het werd de nieuwe standaard. In zo’n situatie wil je als bedrijf terechtkomen.’
Maar het succes is niet eindeloos, aldus Goedertier. ‘Hoe lang kan Apple een mainstreamproduct blijven matchen met een imago van uitdager? Het is ook almaar minder duidelijk hoe het de concurrentie uitdaagt. Killerapplicaties waarmee de iPhone nog het verschil maakt, zijn er niet.’
‘Het succes van de iPhone eet zichzelf op’, zegt Warlop. ‘Mensen blijven niet de prijs betalen voor een bijzonder product dat iedereen heeft. Apple weet dat zelf ook: anders deed het niet zoveel moeite om te diversifiëren naar uurwerken, tv en muziek.’