‘Klant leert tweedehands te denken’

In de winkel of online, de verkoop van tweedehandsspullen heeft de wind in de zeilen. Met dank aan een bewustere consumptiestijl. Al heeft ook de crisis er meer mee te maken dan we graag toegeven.

Vier op de tien Vlamingen kochten het afgelopen jaar tweedehandsartikelen, blijkt uit een enquête van de Kringwinkel en de tweedehandsketen Troc. Een kwart van de bevraagden geeft ook aan dat ze in het afgelopen jaar meer tweedehandsartikelen kochten dan in het jaar voordien. Boeken (33,00 %) en kleding (26,00 %) zijn het populairst, gevolgd door decoratieartikelen (25,00 %) en speelgoed (23,00 %)

‘De klanten leren steeds meer tweedehands te denken’, zegt Pierre Boseret van de tweedehands-keten Troc.com. ‘We organiseren deze bevraging om de twee jaar en de cijfers blijven toenemen.’

Milieubewuster

‘Tweedehands zit in de lift’, bevestigt de retailexpert Gino Van Ossel. ‘Mensen zijn milieubewuster en dus gevoelig voor het idee dat ze een object een tweede leven kunnen geven. Maar ook onze verhouding met materieel bezit is veranderd: iets bezitten is niet meer prioritair. Delen, ruilen en lenen beginnen een belangrijke rol te spelen. Kijk naar het autodelen, of initiatieven om duur gereedschap, zoals boormachines, te delen onder buren. De tijd dat de tweedehandsmarkt vooral bestond uit mensen die het minder breed hadden en zich geen nieuwe spullen konden veroorloven, is ook voorbij. Vandaag is kiezen voor tweedehands een bewuste keuze.’

Nochtans geeft 78,00 % van de respondenten in de enquête aan dat de goedkopere prijzen de belangrijkste drijfveer zijn om tweedehands te kopen.

Boseret: ‘De prijs speelt een rol, maar is niet doorslaggevend. Vandaag kun je bij bepaalde ketens bijvoorbeeld heel goedkoop nieuwe meubelen kopen. Maar als je voor dezelfde prijs in de tweedehandswinkel een kwaliteitsproduct kunt vinden, zal je het niet nalaten.’

Helft online

De verkoop van tweedehandsspullen gaat ook steeds meer via onlinekanalen: 48 van de bevraagden geeft aan tweedehands via een website te hebben gekocht. Ook sociale media spelen een rol, met 8,00 % van de transacties.

Tweedehands.be zag zijn bezoekersaantal met 30,00 % stijgen in 2014, en registreerde vorig jaar 20,00 % meer items dan het jaar voordien. Ofwel 60 000 nieuwe items per dag.

Opmerkelijk: ‘gratis’ is volgens Baeck de meest gebezigde zoekterm op 2dehands.be, gevolgd door ‘oldtimer’, ‘bmw’, ‘lego’, en ‘brandhout.’ De iPhone5, dit jaar opgevolgd door de zesde generatie, valt net buiten de top-10.

‘Het uitbreken van de crisis betekende een kentering in de tweedehandsmarkt’, zegt Petra Baeck. ‘We zijn actief sinds 2001, maar vanaf 2010 nemen de cijfers echt een hoge vlucht. Bewuster consumeren kwam bij meer mensen op de agenda te staan. Het afval van de ene is een schat voor de ander. Mensen kennen de waarde van hun bezittingen en gaan, meer dan vroeger, proberen nog een centje te verdienen aan de spullen die ze niet meer gebruiken.’

LEEN, M. ‘Klant leert tweedehands te denken’. De Standaard, 2015-03-24, 24.

 

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo