De ruim 116.000 meetings en congressen die in Vlaanderen en Brussel per jaar plaatsvinden dragen voor 1,4 miljard euro bij tot de economie, blijkt uit onderzoek van Toerisme Vlaanderen.
Toerisme Vlaanderen voerde van midden 2013 tot in het voorjaar van 2014 een onderzoek naar het belang van meetings en congressen in Vlaanderen. En daaruit blijkt dat er in 2012 zo’n 116.600 meetings en congressen plaatsvonden. De meeste daarvan vonden plaats in Brussel, gevolgd door Antwerpen, Gent, Leuven en Brugge.
In 2013 genereerden meetings en congressen zo’n 4,4 miljoen overnachtingen. Het merendeel daarvan waren Belgen, gevolgd door Britten, Fransen, Nederlanders, Duitsers en Amerikanen.
Volgens het onderzoek geeft een organisator van een meeting gemiddeld 1.800 euro uit voor een eendaagse meeting en 13.000 euro voor een meerdaagse meeting. Het gaat dan onder andere over de huur van de zaal, de catering, audiovisuele voorzieningen, tolken, … Per jaar zou op die manier zo’n 600 miljoen euro worden uitgegeven. Avondactiviteiten en excursies zouden per jaar zo’n 126 miljoen euro opbrengen. En deelnemers aan de meetings en de congressen zouden allemaal samen zo’n 677 miljoen euro per jaar uitgeven. Samen wordt de economische waarde van het zakentoerisme volgens het onderzoek dus geraamd op 1,4 miljard euro.
Toch slaagt Vlaanderen en Brussel er onvoldoende in om grote meetings en congressen binnen te halen. Een minderheid van de congressen telt meer dan 250 deelnemers.
Weyts wil sterker inzetten op zakentoerisme. Volgens de minister is er een groot potentieel. ‘De gemiddelde bezoeker van een kunststad geeft 142 euro uit. Voor de gemiddelde congresdeelnemer is dat 230 euro. Dat geeft meteen het belang aan het van het zakentoerisme voor Vlaanderen,’ zegt Weyts.