Brita… hoe een klein Duits familiebedrijf water in goud veranderde

De Duitse kmo Brita heeft er z’n missie van gemaakt om wereldwijd het drinken van leidingwater hip te maken. In Frankrijk drinkt nu al 20,00 % van de bevolking gefilterd water uit een Brita-karaf, in Duitsland heeft het een toestel op de markt gebracht dat bubbels kan toevoegen aan water uit de kraan en zelfs Michelle Obama heeft een waterverdeler van Brita in het Witte Huis laten installeren.

Duitse degelijkheid doet verkopen

De ‘Vivreau’ het toestel dat de Obama’s hebben aangeschaft levert plat en bruiswater in een fles die herinnert aan de limonadeflessen van weleer. Daarmee toont Brita nogmaals hoe belangrijk het is vormgeving te combineren met een goede waterkwaliteit om zo meer mensen te overtuigen dat het gezond (en milieuvriendelijk) is om gefilterd leidingwater te drinken.

Het familiebedrijf Brita, dat in 1970 werd opgericht, moet wereldwijd wel verschillende strategieën volgen. In China is het bijvoorbeeld nog altijd de gewoonte om leidingwater te koken voor consumptie, hoewel het in de meeste grote steden perfect drinkbaar is. Brita heeft voor de Chinese markt dus waterverdelers ontworpen die het water eerst koken. En met succes want het zag z’n verkopen in China met 15 miljoen euro stijgen.

Het bedrijf verwacht dit jaar een omzet van 350 miljoen euro te halen, 80,00 % daarvan buiten thuisland Duitsland. Het merk kan voor z’n export meeliften op het Duitse imago van degelijkheid. ‘We profiteren ten volle mee van het succes dat autoconstructeurs Mercedes, BMW en Audi hebben. De reputatie van ‘made in Germany’ is voor een groot stuk aan hen te danken’, zegt een manager van Brita, in de Franse krant Les Echos.

Groei in China en duurzaamheid

Het basisprincipe van de waterverdelers en karaffen van Brita is overal ter wereld hetzelfde. Ze verbeteren de smaak van het leidingwater door gebruik te maken van filtercapsules op basis van actieve koolstof en kleine plastic balletjes (op basis van een hars dat ionenwisseling mogelijk maakt). Zo wordt er veel kalk en chloor uit het water gehaald net als micro-organismes die op zich ongevaarlijk zijn maar die soms wel een vieze smaak aan leidingwater kunnen geven.

Brita heeft ondanks de hogere loonkost z’n productie ook grotendeels in Duitsland behouden. Dat is enkel mogelijk omdat de productie van filtercapsules grotendeels geautomatiseerd is. Toch biedt het bedrijf nog werk aan 650 personen in Taunusstein, een klein dorp aan het Zwarte Woud. Naast productievestigingen in Groot-Brittannië, Zwitserland en Italië wil Brita ook zo snel mogelijk een fabriek in China openen. Daar zou de verkoop van Brita waterverdelers en filtercapsules tegen 2020 jaarlijks 100 miljoen euro moeten opleveren zo hoopt directeur Markus Hankammer.

Verder wil het bedrijf ook meer gaan inzetten op duurzame ontwikkeling. Nu al is het feit dat er voor gefilterd water 27 keer minder CO2 de lucht ingaat dan voor flessenwater een goed verkoopargument. Maar Brita wil nog beter doen door de filtercapsules binnen afzienbare recycleerbaar te maken.

Brita… hoe een klein Duits familiebedrijf water in goud veranderde.  www.express.be, 2014-10-09. Geraadpleegd op 2014-10-10 via www.express.be
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo