Atoma overleeft in een wereld van tablets en werkboeken

U kent ze wel, de ge­kleur­de kar­ton­schrif­tjes met plas­tic rin­gen die uit­neem­ba­re bla­den sa­men­hou­den. Lange tijd be­hoor­de Atoma tot het ver­plich­te ar­se­naal van elke leer­ling. Maar hoe over­leeft dit Bel­gi­sche pa­pie­ri­coon de op­komst van ta­blets en werk­boe­ken op school?

Het zijn druk­ke tij­den voor Pier­re Mi­chel en Chan­tal Van­can­neyt, broer en zus van de derde ge­ne­ra­tie van het fa­mi­lie­be­drijf rond Atoma. Met de start van het school­jaar moet zowat het gros van de jaar­om­zet de deur uit. Die be­droeg vorig jaar 3 mil­joen euro omzet, 3 pro­cent meer dan het jaar er­voor.

Niet dat alle schrif­ten naar leer­lin­gen gaan die maan­dag school­waarts keren. 20 pro­cent van de 1,2 mil­joen schrif­ten die in Dil­beek elk jaar van de band rol­len, gaat naar het bui­ten­land. En daar zijn de schrif­tjes niet be­kend als school­ma­te­ri­aal, maar als luxe­ca­deau­pro­duct: dag­boe­ken, schets­schrif­ten, poëzie­al­bums. Chan­tal De­can­neyt toont een stijl­vol exem­plaar met alu­mi­ni­um rin­gen en vil­ten kaft. ‘In Duits­land ver­ko­pen we de luxe­ver­sies of hippe va­ri­an­ten. Daar hopen we de om­ge­keer­de be­we­ging te maken: van ca­deau- naar school­ar­ti­kel. Ook in Japan, Roe­me­nië en Scan­di­na­vië loopt het goed.’

‘Atoma, the ori­gi­nal Bel­gi­an no­te­book since 1948’ staat in de ver­ga­der­ruim­te in het mo­der­ne ge­bouw in Dil­beek op een muur. Noch­tans zag het fa­mi­lie­be­drijf al in 1923 het le­vens­licht in de Brus­sel­se ge­meen­te Vorst. Pa­pe­te­rie Mot­tart, naar de groot­va­der van Chan­tal en Pier­re Mi­chel, langs moe­ders­zij­de, was een groot­han­del in pa­pier­wa­ren – kas­re­gis­ters, te­ken­blok­ken, en­ve­lop­pen, ge­nie­te schrif­ten. Tot hij op een dag het idee had om twee Fran­se uit­vin­ders, André Tomas en André Mar­tin, te vra­gen om een nieuw schrift met uit­neem­ba­re bla­den te ont­wer­pen. Na en­ke­le maan­den kwa­men zij aan­dra­ven met het in­tus­sen be­ken­de schrift, dat ge­doopt werd naar hun ini­ti­a­len. Het Ato­ma-schrift was een in­stant suc­ces en werd met de jaren zelfs ver­plicht les­ma­te­ri­aal in Bel­gi­sche scho­len.

Maar 50 jaar na de uit­vin­ding, eind jaren 80, ver­viel het pa­tent. ‘Ik denk dat onze ou­ders een beet­je naïef waren’, ver­telt Chan­tal. ‘Ze heb­ben nooit geïnves­teerd in ver­nieu­wing en gin­gen ervan uit dat de ver­koop van­zelf zou blij­ven lopen. Toen al snel na het ver­val­len van het pa­tent doken copy cats op en viel de ver­koop terug. Ge­luk­kig heb­ben we al­tijd vast­ge­hou­den aan de de­ge­lijk­heid. Daar­in heb­ben we ons al­tijd kun­nen on­der­schei­den en kun­nen we ook nog steeds re­de­lijk goede mar­ges nemen op onze pro­duc­ten.’

Hoe­veel die is wil­len de De­can­neyts niet aan de grote klok han­gen. al komt de grote marge niet meer in de eer­ste plaats van de klas­sie­ke A5- en A4-schrif­tjes. ‘Die wor­den im­mers voor 95 pro­cent via de su­per­mark­ten ver­kocht, en daar heb­ben we de voor­bije jaren zware druk ge­voeld. De grote groei zit ook niet meer daar’, zegt Pier­re Mi­chel. Onder het be­wind van broer en zus van de derde ge­ne­ra­tie kwa­men er va­ri­an­ten bij op de klas­sie­ker. Het kar­ton­nen kaf­tje werd plas­tic. Er kwa­men pre­sen­ta­tie­al­bums, bro­chu­res en in­bind­sys­te­men, fo­to­boe­ken, re­cep­ten­boe­ken. ‘Een van de groot­ste troe­ven van Atoma blijft de uit­neem­baar­heid van de bla­den. En dus de mo­ge­lijk­heid om meer duur­za­me druk­werk­jes, zoals menu’s of prijs­lijs­ten blad per blad te up­da­ten. Daar­toe heb­ben we ook ook de Ato­ma-per­fo­ra­tor ont­wik­keld.’

Voor de jonge on­der­ne­mers is het nu voor­al een zaak van de kos­ten onder con­tro­le te hou­den. Zo is het aan­tal me­de­wer­kers in de 90-ja­ri­ge ge­schie­de­nis te­rug­ge­val­len van 65 naar 14. ‘We wil­len echt wel hier blij­ven pro­du­ce­ren. Maar dat vergt een door­ge­dre­ven au­to­ma­ti­sa­tie.’

MICHIELSEN, T. Atoma overleeft in een wereld van tablets en werkboeken. De Tijd, 2014-08-30, 21.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo