Einde van de horror in textielfabrieken

Na de instorting van de textielfabriek in Bangladesh waarbij liefst 1.127 doden vielen, wordt de druk op Westerse kledingindustrie steeds groter. Daarom ondertekenden enkele grote merken gisteren een overeenkomst die de Bengalese fabrieken veiliger moet maken. “Zo kan er een einde gemaakt worden aan de horror voor werknemers in Bangladesh”, meent Ben Vanpeperstraete van Schone Kleren Campagne.

H&M, Inditex (onder meer Zara en Bershka, red.), C&A en Primark zetten gisteren hun handtekening onder het ‘Bangladesh Fire and Building Safety Agreement’. Eerder dit jaar tekenden PVH (Tommy Hilfiger en Calvin Klein, red.) en de Duitse winkelketen Tchibo de overeenkomst al. “Er kan nu een einde gemaakt worden aan de horror voor werknemers in Bangladesh”, meent Ben Vanpeperstraete van Schone Kleren Campagne, een ngo die zich inzet voor de eerlijke productie van kleding. “Het hart van het akkoord is de toezegging van bedrijven om te betalen voor de renovaties en reparaties om fabrieksgebouwen in Bangladesh veiliger te maken. Maar het omvat ook onafhankelijke veiligheidsinspecties met openbare verslagen, de verplichting van de merken om de kosten mee te betalen en ook om uiteindelijk geen kleding meer te bestellen met elke fabriek die weigert om de nodige veiligheidsverbeteringen door te voeren.” De bindende overeenkomst, die vijf jaar geldig is, regelt ook het recht van vakbonden om arbeiders te informeren. In de kledingindustrie in Bangladesh werken 3 tot 5 miljoen mensen.

Petitie
Sinds de instorting van de fabriek in Dhaka, waarbij meer dan 1.100 doden vielen, werd er zware druk uitgeoefend op de kledingmerken om akkoord te gaan met de overeenkomst voor meer veiligheid. Zo ondertekenden wereldwijd 1 miljoen consumenten een petitie met die eis. Mét resultaat, zo blijkt, want merken die eerder halsstarrig weigerden te tekenen, gingen nu plots overstag. “Ik denk dat de merken écht druk gevoeld hebben. Als klanten een hoop vragen stellen, heeft dat wel effect”, meent Vanpeperstraete. De consument moet geen schrik hebben dat de prijs van kleding nu ineens steil de hoogte ingaat. “Het geld dat die investeringen in de veiligheid kosten, is voor de merken echt peanuts. We spreken over 1 cent per stuk. Maar het staat de merken natuurlijk vrij om dat in hun prijs te verrekenen”, zegt Vanpeperstraete.

Andere landen
Schone Kleren Campagne hoopt nu dat voor de deadline van 15 mei nog andere merken zullen tekenen. Zo ontbreken onder meer Mango, Benetton, Carrefour en Disney. “Maar nu de grote spelers hebben getekend, volgen zij misschien ook.” Ook kan de overeenkomst in Bangladesh een aanzet zijn om in andere textiellanden zoals Cambodja en Pakistan extra inspanningen te leveren voor het welzijn van de arbeiders. “Maar in Bangladesh was de situatie acuut. We maken ons sterk dat er binnen twee jaar tastbare verbeteringen zullen zijn”, besluit Vanpeperstraete.

Bron: Het Laatste Nieuws

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo