GSM en bescherming van de consument

Eindelijk is het zover! Het koninklijk besluit dat de gezondheid van de burgers wil beschermen tegen de risico’s die aan elektromagnetische vervuiling verbonden zijn en daartoe bepaalde maatregelen uit de resolutie van de Kamer van Volksvertegenwoordigers van 26/03/2009 concreet maakt, komt bij de ministerraad op tafel. Het OIVO herhaalt zijn standpunt, dat het al tijdens verschillende debatten in adviescomités vertolkt heeft.
Het verbod op reclame die het gebruik van mobiele telefoons bij de allerjongsten aanmoedigt

Het ontwerp-KB voorziet een verbod van dergelijke reclame. Tijdens de debatten in de Raad voor het Verbruik werd over dat punt echter geen unaniem standpunt bereikt. Zoals aangegeven in het advies RvV 446 van 15 december 2011 (1), is het immers zo dat “de vertegenwoordigers van de volgende consumentenorganisaties (ACLVB, ABVV, ACV, Gezinsbond, Christelijke Mutualiteit, Socialistische Mutualiteit) het verbod ondersteunen van reclame ter aanprijzing van het gebruik van mobiele telefoons bij kinderen jonger dan 12 jaar. Onder reclame worden hier kinderprogramma’s op radio en televisie, kindertijdschriften of ander drukwerk bestemd voor kinderen en op kinderen gerichte website verstaan. Op die manier wordt de blootstelling aan straling van mobiele telefoons niet onnodig aangewakkerd. Dit kadert in het voorzorgsprincipe dat moet primeren bij kinderen.” Andere verbruikersorganisaties (VSZ, Febecoop) die geen lid zijn van de Raad voor het Verbruik, sloten zich ook aan bij dat standpunt.
Opnieuw neemt het OIVO, via zijn leden, stelling in voor een strengere reglementering van de reclame.

Het verbod om specifiek voor kinderen ontworpen mobiele telefoons op de markt te brengen

Mobiele telefoons specifiek voor kinderen ontwerpen kan vragen doen rijzen. De genoemde verbruikersorganisaties waren voorstander van het verbod dat ingevoerd werd door het ontwerp-KB. Binnen de Raad voor het Verbruik hebben ze hun standpunt als volgt gerechtvaardigd: “Gezien de grote onzekerheid en nood aan bijkomend onderzoek naar langetermijneffecten van straling van mobiele telefoons, meer in het bijzonder naar de gevolgen ervan voor kinderen, moet voor deze doelgroep het voorzorgsprincipe toegepast worden. Deze vertegenwoordigers wijzen erop dat met dit verbod niet kan worden uitgesloten dat kinderen aan straling van mobiele telefoons worden blootgesteld omdat het best mogelijk is dat ze van hun ouders een gewone mobiele telefoon krijgen. Ze wijzen dan ook op de grote noodzaak van een doelbewuste sensibilisering rond een bewuster gebruik van mobiele telefoons. Ze wijzen op de tips die de FOD Volksgezondheid reeds meegaf in de brochure ‘mobiele telefonie en gezondheid’ (beperk uw beltijd, gebruik een oortje, stuur berichten in plaats van te bellen, …). Meer nog dan bewustmaking van producenten en overheid is het voor het OIVO vanzelfsprekend dat de opvoeding het allerbelangrijkste is!

Informatie over de stralingswaarde van de gsm

Het ontwerp-KB voorzag onder andere dat de verkoper, voor elk product dat radiogolven uitzendt en bestemd is voor verkoop aan consumenten, de specifieke waarde van het specifieke absorptietempo (specific absorption rate = SAR) zou vermelden. De ontwerptekst voorzag eenzelfde verplichting voor de reclame voor deze producten. Aangaande dit punt waren de verschillende actoren rond de tafel van de Raad voor het Verbruik het eens met de stelling dat die verplichtingen een aantal praktische moeilijkheden met zich meebrengen (zoals welke waarde moet vermeld worden, tegen welke prijs, …) en dat teveel informatie wel eens een tegenovergesteld effect zou kunnen teweegbrengen.

Conclusie

Het OIVO steunt dus de verbodsbepalingen die het koninklijk besluit invoert en juicht het initiatief van de ministers die dit ontwerp voordragen toe. Het beveelt daarenboven een gepaste voorlichting van de consument aan en benadrukt in dat verband de verschillende voorstellen die de FRDO (2) geformuleerd heeft.

(1) RAAD VOOR HET VERBRUIK, Advies over een ontwerp van koninklijk besluit betreffende de beschikbaarheid van consumenteninformatie over het specifieke absorptietempo, betreffende de reclame voor consumentenproducten die radiogolven uitzenden en betreffende het verbod op het op de markt brengen van mobiele telefoons speciaal ontworpen voor kinderen, Brussel, 15/12/2011, 9p., online (geraadpleegd op 28/02/2013).

(2) FEDERALE RAAD VOOR DUURZAME ONTWIKKELING, Advies over een ontwerp van koninklijk besluit betreffende consumentenproducten die radiogolven uitzenden, Brussel, 26/10/2011, 21p., online (geraadpleegd op 28/02/2013).

 

Bron: www.oivo.be

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo