Leidinggevenden in kleine- en middelgrote bedrijven hebben vaak geen flauw idee hoe hun gedrag bedrijfsresultaten kan beïnvloeden.

Leidinggevenden in kleine- en middelgrote bedrijven hebben vaak geen flauw idee hoe hun gedrag bedrijfsresultaten kan beïnvloeden. Ze weten ook niet of de werknemers hun leiderschaps­kwaliteiten wel of niet positief ervaren. Dit, terwijl de kwaliteit van de manager grote invloed heeft op een bedrijf en zelfs bepaalt of dat wel of niet succesvol is.

Een studie van de effecten van leiderschapstijlen is dus niet alleen interessant, maar zeker ook relevant. Rishma H. Badal deed er onderzoek naar ter afronding van haar MBA-studie. Ze keek bij elf bedrijven in Paramaribo naar het gedrag van managers bij kleine- en middelgrote bedrijven.

In een prettige werksfeer identificeert het personeel zich snel en gemakkelijk met het bedrijf waar hij in dienst is. Hoe sterker deze identificatie, des te meer de werknemer bereid is om zich in te zetten. Hij gaat daarin zelfs verder dan feitelijk van hem wordt verwacht.

In managementtheorieën worden twee soorten van leidinggeven onderscheiden: transformerende leiders en transactionele leiders. Het onderzoek van Badal spitste zich vooral toe op transformerende leiders van deze stijl is bewezen dat hij bij werknemers een houding aankweekt die organizational citizenship behavior wordt genoemd; gedrag van mensen die zich als goede burgers opstellen, met oog voor het gemeenschappelijke en de wens om daar ook aan bij te dragen.

Een transformerende leider richt zich op verschillende aspecten van werknemers, zoals hun specifieke behoeften en ambities. Door elke werknemer individueel te behandelen, raken werknemers gemotiveerd en worden ze uitgedaagd om innovatief en creatief te zijn. De resultaten van het onderzoek laten zien dat transformerend leiderschap het meest bijdraagt aan de vorming van betrokken burgers.

De behoefte aan goede leiders groeit met de dag, want de samenleving en de technologie raken steeds meer geavanceerd. Het voortdurend veranderende zakenklimaat heeft behoefte gecreëerd aan leidinggevenden die antwoord kunnen geven op de vragen waar organisaties mee te maken krijgen. Tegenwoordig functioneren ondernemingen in zeer complexe milieus en moeten zwaar met elkaar concurreren. Ze staan voor nieuwe uitdagingen die ze niet eerder kenden en moeten zich handhaven in een wereld van vrije handel.

Bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Paramaribo staan 24.000 bedrijven geregistreerd. Ongeveer 85 procent daarvan kan beschouwd worden als een klein- of middelgroot bedrijf, een SME (small of mediumsized enterprise). Wereldwijd spelen SME’s een belangrijke rol in de economie. Ze worden beschouwd als heel cruciaal voor economische groei, innovatie en groei van werkgelegenheid, en technologische vooruitgang. Deze bedrijven worden ook wel getypeerd als de katalysator voor de economie van de toekomst. Helaas ontbreekt het bij de meeste SME’s in ontwikkelingslanden aan strategische oriëntatie en lange termijn visie.

Onderzoek heeft aangetoond dat dit helaas ook in Suriname het geval is. In feite staat Suriname momenteel op nr. 102 van de 133 landen in termen van globale concurrentie. De meeste SME’s stagneren of gaan achteruit. Onderzoekers die dit fenomeen onder de loep namen, ontdekten dat de eigenaren van kleine bedrijven wel geneigd zijn om technische vaardigheden te benadrukken, maar het belang van directievoering en leiderschapskwaliteiten meestal over het hoofd zien. Ook een klein bedrijf moet robuust leiderschap hebben om succesvol te zijn, een gegeven dat vaak wordt onderschat.

Afhankelijk van zijn stijl kan de leider zijn personeel motiveren en inspireren tot maximale inzet voor het bedrijf. Het is aan te bevelen dat leidinggevenden in kleine- en middelgrote bedrijven een transformerende stijl van leidinggeven hanteren om positieve resultaten te krijgen. Hiermee wordt immers ook bij het personeel organizational citizenship behavior gekweekt.

Leiders die zich als rolmodel gedragen die een optimistische kijk op de toekomst hebben, die personeel stimuleren om innovatief te denken, die duidelijk maken wat er van de werknemers wordt verwacht en tegelijkertijd de individuele capaciteiten van personeelsleden in overweging nemen die leiders zorgen dat werknemers bereid zijn om zich ten volle in te zetten en zelfs meer te geven dan wat er van hen wordt verwacht. Betere prestaties van de werknemers leiden ook tot betere prestaties van het bedrijf.

Leidinggevenden bij kleine- en middelgrote bedrijven in Paramaribo, die een transformerende stijl hanteren, maken goed duidelijk waar ieders verantwoordelijkheid binnen het bedrijf ligt. Ze tonen belangstelling voor hun ondergeschikten en besteden aandacht aan de onderlinge verschillen tussen personeelsleden. Hierdoor zijn werknemers ook bereid om problemen op te lossen en te voorkomen en om goede prestaties te leveren, wat weer leidt tot hogere organizational citizenship behavior bij het personeel.

Transformerend leiderschap levert verder een grote bijdrage aan identificatie met de organisatie. Deze leidinggevenden kunnen het gedrag van het personeel beïnvloeden, zodat deze meer betrokkenheid voelen met het bedrijf en hun beste beentje zullen voorzetten zonder te klagen. Dit is allemaal van groot belang voor een goede productiviteit van elk bedrijf. Maar voor kleine- en middelgrote bedrijven is dit des te belangrijker, omdat zij de ruggengraat van onze economie vormen!.

Bron: dwtonline.be

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo