Vlaamse Post bekampt Bpost

Vorige vrijdag is in Zoersel het bedrijf Vlaamse Post voorgesteld. De ondernemers willen een alternatief bieden voor zwakke plekken bij de dienstverlening van bpost. Daarbij ligt de focus voorlopig sterk op Vlaanderen. Het bedrijf is de nieuwste speler op de Belgische postmarkt en werd opgericht door enkele lokale ondernemers.
Efficiënt en ecologisch

“Al jaren verdeelt bpost ons reclamedrukwerk,” zegt afgevaardigd bestuurder Manuel Stuyts, “maar plots mocht dat nog maximaal 130 gram wegen, naar ik hoor een ingewilligde eis van de vakbonden. Ons blad aanpassen wilden we niet. Daarom bedachten we een alternatief, waarmee we ook anderen in onze situatie kunnen helpen.” Vlaamse Post bracht brievenbussen in kaart, zodat een computer efficiënte routes kan berekenen. De postbode vertrekt met de auto naar een regio en start van daar per fiets bedeelrondes in lussen. De GPS wijst de brievenbussen aan.

“De bedeling gebeurt dus efficiënt en ecologisch. Via tracking kan de klant de levering nauwkeurig opvolgen. Onze tarieven lopen gelijk met die van bpost. Personeel van alle leeftijden en origine is welkom, al vragen we dat zij Nederlands kunnen spreken en schrijven”, zegt Stuyts.

Op dit moment verdeelt Vlaamse Post al commercieel drukwerk in enkele Antwerpse gemeenten, maar via franchise wil men het bereik uitbreiden tot heel Vlaanderen. Later wil Vlaamse Post ook geadresseerde brievenpost aanbieden, maar dan bepaalt de wet dat alle landsdelen bediend moeten worden. “Geen probleem,” zegt Stuyts, “we reserveerden al de naam voor een Waalse pendant.”

Huidige klanten zijn uitgevers van modefolders, magazines, maar ook politieke partijen. Concrete klantennamen geeft Vlaamse Post niet. Het benadrukt apolitiek te zijn.

bpost: “niet ongerust”

Bij bpost zelf is men niet ongerust, weet woordvoerder Piet Van Speybroeck: “We stellen vast dat er nog een concurrent bijkomt op de markt voor commercieel drukwerk. Wij blijven er bij dat we daar nu al de beste kwaliteit bieden en dat we dat zullen blijven doen.”

“Later wil Vlaamse Post ons ook beconcurreren op het gebied van geadresseerde brievenpost. Die markt is al even open. Daarom zijn we al langer bezig om onze diensten op het vlak van efficiëntie en kwaliteit te optimaliseren.”

“Dat bpost het maximumgewicht van het drukwerk naar 130 gram heeft teruggebracht, heeft niets te maken met een zogezegde inwilliging van een eis van de vakbonden. Het management nam die beslissing autonoom om ervoor te zorgen dat onze postbodes alle dagen kunnen rondgaan, in gezonde omstandigheden.”

Bron: De Gazet van Antwerpen

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo