Adidas zet zich schrap

Adidas zet het mes in zijn collecties. Bijna 12.000 slecht verkopende artikelen gaan eruit. Dat moet meer winst opleveren. Lees: meer middelen om de confrontatie met Nike aan te gaan.
Voor topsport moet je fit zijn. En scherp staan. Dat geldt niet alleen voor de atleten, maar ook voor de fabrikanten van sportartikelen. En dus plant Herbert Hainer, de CEO van adidas, Europa’s grootste sportmerk, een grote schoonmaak in zijn assortiment. ‘Met 20 procent van onze artikelen maken we 80 procent van onze omzet. We hebben te veel producten in onze collecties. Dat wil zeggen dat al wat onvoldoende volume of marge oplevert, eruit moet’, zei hij in een interview met de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Een kwart van de in totaal bijna 47.000 artikelen moet sneuvelen. Die operatie zou nauwelijks gevolgen mogen hebben voor de omzet, maar moet de kosten wel fors verlagen. Minder artikelen betekent immers een minder complex voorraadbeheer en efficiënter te organiseren transport. Dat is in tijden van stijgende loonkosten in het productieland China, oplopende grondstoffenprijzen en prijsdruk door de economische crisis in Europa een welgekomen manier om de rendabiliteit op te krikken.
De rentabiliteit verbeteren betekent ook meer middelen vrij hebben voor marketingcampagnes en sponsorcontracten. Met die twee wapens bestrijden adidas en zijn aartsvijand Nike, ’s werelds grootste fabrikant van sportartikelen, elkaar het hardst .

Sinds adidas, na een donkere periode in de jaren 90, onder Hainer bezig is aan een indrukwekkende opmars, woedt de rivaliteit met Nike feller dan ooit. Zeker bij grote sportevenementen zoals de Wereldbeker voetbal, het Europees kampioenschap voetbal en de Olympische Spelen proberen de twee elkaar te overtroeven. En het gaat er daarbij steeds bitser aan toe.

Normaal mogen atleten die individueel gesponsord worden door een merk, te allen tijde de schoenen van dat merk dragen, ook als het team waarvoor ze optreden een contract heeft met een ander merk. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld Cristiano Ronaldo bij Real Madrid mag voetballen met schoenen van Nike terwijl hij een truitje draagt van adidas.

Bron: De Tijd

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo