‘De effecten van meer online shoppen zijn onmiskenbaar’

Vijf vragen aan retailexpert Gino Van Ossel over mogelijke sluiting van H&M-winkels
De Zweedse modegigant H&M zou overwegen de twee kleinste van zijn drie winkels op de Meir in Antwerpen te sluiten en enkel de flagshipstore te behouden, meldt De Tijd. ‘Dat betekent niet dat het merk in de problemen zit’, zegt professor retail & marketing Gino Van Ossel (Vlerick).

Verbaast het u dat een reus als H&M op zo’n toplocatie de deuren zou sluiten?

“Nee. H&M is een van de zeldzame merken met meerdere winkels zo dicht bij elkaar. Nu we meer online kopen, wordt dat een beetje te veel van het goede. De omzet verschuift deels naar online. Meer online aankopen betekent ook minder mensen die in de winkelstraten passeren, terwijl H&M daar erg op rekent. Zijn fast-fashion-concept is erop gericht de etalages vaak te veranderen zodat passanten verleid worden om binnen te komen en iets te kopen. Dat gebeurt steeds minder. We shoppen meer online, en als we in de winkelstraat lopen, is het vaker alleen om te kijken. Dan is het maar logisch dat een retailer in de vierkante meters knipt, zeker als die zo duur zijn als op de Meir.”

Betekent dit dat H&M in slechte papieren zit?

“Helemaal niet. Het is zelfs niet uitzonderlijk dat huurcontracten van winkels die nog winstgevend zijn beëindigd worden omdat het contract afloopt en een bedrijf een andere weg wil inslaan. H&M is zo’n geval. Het zet in op online en doet dat goed. In 2017 had de keten wel problemen, maar die zijn achter de rug. Dit is zeker geen speler in moeilijkheden. Maar door de onlinetrend is het slimmer geen drie winkels vlak bij elkaar open te houden.”

Wie zijn dan wel de verliezers van de onlinetrend? De luxemerken?

“Opnieuw fout. (lacht) Zowel Primark, het bekendste voorbeeld van de goedkope fast fashion, als LVMH, een van de grote luxeconcerns (met merken als Céline en Louis Vuitton, BDB), doet het goed. De duurdere merken hebben wat minder last van de onlineverkoop, omdat een trui van 20 euro online slijten een retailer evenveel kost als een trui van 230 euro online verkopen. Goedkope fast fashion doet het goed, en luxe doet het goed, maar het middensegment komt onder druk te staan. De markt polariseert, met andere woorden.

“Al heb je in het middensegment ook winnaars en verliezers. Wie erin slaagt fysieke winkels goed te combineren met een webshop, en wie een eigen smoel heeft, haalt het vaak nog wel. Andere verdwijnen omdat ze het online shoppen totaal onderschat hebben. Een webshop beheren kost geld, tijd en vergt talent.”

Komt die polarisering alleen door meer online winkelen?

“Grotendeels, maar er speelt nog een tweede algemene trend, namelijk dat mode wat uit de mode raakt. Mensen willen steeds minder spullen en meer belevenissen. Door die nieuwe mentaliteit doet tweedehandsmode het steeds beter. Die is niet alleen goedkoop, maar ook duurzaam. En ze biedt originaliteit.”

Dus op langere termijn heeft H&M wel iets te vrezen?

“Toch niet: H&M staat stevig. Het is een erg grote speler met ook nog veel andere winkels, zoals & Other Stories. Het slaagt er ook in zijn nochtans goedkope producten rendabel online te verkopen. De effecten van meer online shoppen en van minder shoppen zijn onmiskenbaar, maar de klappen vallen dus in dat middensegment. Over enkele jaren is H&M zeker nog altijd een succesvolle modegigant.”

‘De effecten van meer online shoppen zijn onmiskenbaar’. De Morgen, 4 september 2019, 2.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo