mens en samenleving logo

Colruyt koopt winkelketen Fiets!

De supermarktgroep Colruyt neemt het heft in handen bij de winkelketen Fiets! De markt voor elektrische fietsen groeit sterk en duurzame mobiliteit behoort al jaren tot de focus van de retailer. ‘De perfecte klik’, luidt het.

Na maandenlang in woelig vaarwater te hebben verkeerd, kan Fiets! eindelijk een veilige haven binnenvaren. De supermarktgroep Colruyt pompt vers geld in de Belgische fietsspeciaalzaak in ruil voor een belang van 7500 %, en verwerft een optie om op termijn de keten helemaal over te nemen.

Dat moet de fietsspecialist ruimte geven voor een nieuw groeipad. ‘Dit jaar al willen we ons netwerk van elf vestigingen uitbreiden met twee nieuwe winkels in de rand van Brussel’, zegt CEO Michel Verhaeren, die het controlebelang van zijn familieholding Vermec ziet verwateren tot iets minder dan een kwart van de aandelen.

‘Ook de poort naar Wallonië staat open’, zegt Dieter Struye, directeur non-food van Colruyt. ‘Maar er is nog niets concreet gepland.’ Hoeveel geld er precies op tafel wordt gelegd, wil geen van beide partijen kwijt. In oktober vorig jaar waren er al vergevorderde gesprekken met twee andere investeerders, maar die sprongen op het laatste moment af. Toen ging het om een kapitaalinjectie van 3 miljoen euro.

‘Het gaat niet enkel om de centen’, zegt Struye. ‘Er is ook de culturele klik. De markt voor elektrische fietsen groeit sterk en met Colruyt zetten we al jaren in op groene energie en duurzame mobiliteit. Onze investering in Fiets! ligt in het logische verlengde daarvan.’

Moeilijke papieren

De instap komt niets te vroeg. Fiets! zat al een tijdje in slechte papieren, na een mislukte Nederlandse overname en een te snelle expansie. De keten, die in 2010 een verschroeiende start kende en razendsnel groeide, zag vier jaar geleden een kans om marktleider in de Benelux te worden door zijn Nederlandse sectorgenoot Hans Struijk in te lijven. In één klap kwamen er 15 winkels bij en kwam het totaal op 26, goed voor 150 werknemers. De omzet verdubbelde tot 40 miljoen euro.

Die sprong voorwaarts was mogelijk doordat in februari 2015 het familiale investeringsvehikel Vermec van Verhaeren, een van de aandeelhouders van de bouwgroep Viabuild, instapte. De prijs die voor Hans Struijk werd betaald, bleek echter te hoog en de integratie liep niet zoals gepland. ‘Eigenlijk was het een erg impulsieve zet’, zegt Verhaeren. ‘We hadden beter ons huiswerk moeten maken.’

Hoewel Fiets! ervaren rotten in zijn raad van bestuur telde, onder wie de schoenenwinkeltopman Wouter Torfs, de reclamespecialist André Duval en de ex-AB InBev-topper Alain Beyens, kreeg het geen vat op de Nederlandse consument. Het beet ook zijn tanden stuk op online fietsenwinkels die – geruggensteund door kapitaalkrachtige private-equityspelers – erg agressief op de markt kwamen met forse prijskortingen en veel marketing. Op de koop toe waren er interne IT-problemen, waardoor bestellingen en herstellingen spaak liepen.

In de zomer van 2017 greep Vermec in: het kocht de meerderheid van de aandelen en liet toenmalig sleutelfiguur en oprichter Hendrik Winkelmans opstappen. Daarna volgden diverse wissels aan de top. De eerste externe CEO Wim Heyvaert bleef amper vier maanden en werd opgevolgd door de ex-biertopper Beyens, die snel naar Wallonië en daarna naar Frankrijk en Duitsland wou uitbreiden.

Hij investeerde in een duur gebouw in Temse om daar de showroom voor bedrijfsfietsen, een centraal fietsenmagazijn en het hoofdkantoor voor de internationale activiteiten te vestigen. De exorbitante kosten van dat project, inclusief de dalende omzet door allerlei IT-perikelen en toenemende verliezen in Nederland, deden Fiets! bijna de das om. Toen Beyens eind mei 2018 vertrok, nam Verhaeren noodgedwongen zelf de touwtjes in handen.

Bescherming

Het faillissement van Hans Struijk was onvermijdelijk en Fiets! vroeg en kreeg in de eerste week van augustus drie maanden bescherming tegen zijn schuldeisers. Tegelijk sloot de keten vijf winkels in België. De winkelgroep eindigde haar boekjaar 2017 niet alleen diep in het rood, ze keek ook aan tegen een schuldenlast van 15 miljoen euro. Om een faillissement te vermijden was de instap van nieuwe investeerders noodzakelijk.

‘Het eerste contact met Colruyt kwam er eind december, en ik kan alleen maar bevestigen dat de klik er meteen was’, zegt Struye. ‘Niet dat we nu meteen fietsen gaan verkopen via de Colruyt-winkels, maar we verbreden hiermee wel onze aanwezigheid op de Belgische retailmarkt.’ Naast voeding (OKay, Spar, Bio-Planet en Cru) en non-food (Dreamland, Dreambaby en Collishop) komt er nu ook een aanbod aan fietsen voor particulieren en bedrijven bij.

Vanaf april zullen de fietsen zowel offline als online beschikbaar zijn, klinkt het. Nationale dekking wordt daarbij cruciaal om op te tornen tegen concurrerende spelers als Van Eyck Sport (5 winkels) en iBike (8 winkels). Struye: ‘De Belgische fietsenmarkt is nog altijd vrij gefragmenteerd. We zijn niet de enigen die zien dat er groei en consolidatie aankomt. Maar we gaan een groot stuk van die taart claimen.’

Groei in zakelijke fietsmarkt

  • Fiets! zag zijn omzet vorig boekjaar met 35,00 % zakken tot 16 miljoen euro. De brutobedrijfswinst (ebitda) stond 3,4 miljoen euro in het rood.
  • Voor dit boekjaar mikt de fietswinkelketen op een omzet van 21 miljoen euro en een positieve ebitda van 1,1 miljoen euro.
  • Over vijf jaar moet de kaap van 35 miljoen euro omzet gerond zijn, met een ebitda van 2,7 miljoen euro.
  • De verkoop van fietsen in de zakelijke markt via groeps- aankopen of leasing is daarbij cruciaal. In vijf jaar tijd moet dat segment groeien van 15,00 naar 25,00 % van de omzet.
DEPUYDT, P. Colruyt koopt winkelketen Fiets! De Tijd, 22 maart 2019, 17.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers