Belgische consument heeft sombere inborst

consumentenvertrouwen

Het Belgische consumentenvertrouwen is in februari afgebrokkeld naar het laagste peil sinds november 2016. Dat is vooral te wijten aan de forse bijstelling van de spaarverwachtingen. Landgenoten signaleren dat ze de komende twaalf maanden duidelijk minder zullen sparen.

Als de indicator zoals nu onder nul noteert, komt dat er ietwat vereenvoudigd op neer dat er meer pessimistische dan optimistische consumenten zijn. De Nationale Bank vraagt elke maand aan 1.850 Belgen of de economische vooruitzichten en de vooruitzichten voor de arbeidsmarkt en de eigen financiële situatie en de spaarverwachtingen verbeteren, verslechteren of stabiel blijven.

Je zou verwachten dat het langetermijngemiddelde van de indicator gelijk is aan nul. Maar dat is niet het geval. De gemiddelde waarde van de indicator van het Belgische consumentenvertrouwen sinds begin 2000 is gelijk aan -5,6 punten.

Dat betekent dat landgenoten vaker een verslechtering van de economie verwachten dan een verbetering. Waarom dat zo is, is voer voor psychologen. Maar Belgische consumenten zijn geen uitzondering. De indicator van het consumentenvertrouwen in de eurozone noteert sinds 2000 altijd onder nul, maar hij is gebaseerd op andere vragen.

Ook bedrijfsleiders zijn van nature pessimistisch. De indicator van het Belgische ondernemersvertrouwen noteert vaker onder dan boven nul.

VERVENNE, W. Belgische consument heeft sombere inborst. De Tijd, 21 februari 2019, 2.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo