Carrefour verliest klanten aan iedereen

2018 was een woelig jaar voor de supermarktsector. Terwijl Delhaize de krimp kon stoppen, verloor Carrefour klanten aan zowat al zijn concurrenten. ‘De grote hypermarkten blijven een blok aan het been.’

Ondanks een zware herstructurering kan Carrefour België het bloeden niet stelpen. Vorig jaar verkocht de supermarktketen voor 4,3 miljard euro boodschappen, meldde ze dinsdagavond. Dat is 1,70 % minder dan het jaar ervoor, zonder de dagen mee te tellen waarop het personeel staakte. Bij Carrefour braken begin 2018 stakingen uit nadat bekend was geraakt dat 950 mensen hun job zouden verliezen. De stakingen bij de herstructurerende Groupe Mestdagh, die 83 Carrefours uitbaat, zitten wel in de cijfers.

Aan het einde van het jaar verergerde de toestand bij de supermarktketen nog. Bij Delhaize daarentegen steeg de verkoop in het vierde kwartaal met 3,00 %. Op jaarbasis ging de verkoop er 2,20 % vooruit, kondigde het moederbedrijf Ahold Delhaize gisterochtend aan.

Heel wat klanten ruilden vorig jaar Carrefour voor Delhaize. ‘De ketens zijn deels communicerende vaten’, zegt Gino Van Ossel, supermarktexpert bij de Vlerick Business School. ‘Maar Carrefour verliest ook klanten aan Colruyt, Aldi en Lidl.’

De omzet van de supermarkten van marktleider Colruyt steeg tussen april en september met 2,70 % naar 3,9 miljard euro. Het marktaandeel groeide volgens het onderzoeksbureau Nielsen van 31,90 naar 32,40 %.

carrefour

Of Aldi en Lidl groeien, is moeilijker te controleren. Ze maken geen cijfers bekend, maar zeggen allebei dat hun omzet is gestegen. ‘2018 was voor ons het beste van de afgelopen vijf jaar’, zegt Aldi-woordvoerder Dieter Snoeck. ‘We hadden meer klanten en ze kochten meer.’ Zijn evenknie bij Lidl, Isabelle Colbrandt, zegt dat ook daar de omzet steeg. ‘Volgens het onderzoeksbureau GfK steeg ons marktaandeel van 8,70 naar 8,80 %.’

Colruyt, Aldi en Lidl winnen al jaren klanten. Dat Delhaize meer omzet boekt, is nieuw. In 2017 daalde de omzet met 0,20. ‘Aangezien 2017 zo slecht was, was het voor Delhaize relatief makkelijk om weer te groeien in 2018’, zegt Van Ossel. ‘Maar de keten heeft een nieuw elan doordat de organisatie achter Delhaize beter werkt en doordat de keten slimmer omgaat met marketing.’

Delhaize kampte in 2017 met lege rekken door logistieke problemen, maar die zijn opgelost. ‘Delhaize zet zich met kortingsacties veel beter in de markt en heeft zo iets aan zijn dure imago gedaan’, zegt Van Ossel. ‘De keten geeft meer kortingen van het principe 1 + 1 gratis en geeft veel kortingen op producten die niet te koop zijn bij concurrenten.’

Ook Carrefour pakte uit met een nieuwe strategie. De keten vernieuwt en zet haar huismerken en bioproducten meer in de kijker. Maar door de grote hypermarkten blijft de keten krimpen. Een jaar geleden draaide de helft van de hypermarkten met verlies.

‘Iedereen lokt klanten weg bij Carrefour’, zegt Van Ossel. ‘Mensen winkelen vaker in buurtwinkels of bij goedkope ketens.’ De kleding en de elektronica die er te koop zijn, ondervinden concurrentie van webwinkels. Carrefour verkleinde vorig jaar vijf hypermarkten, maar de 40 die er nog zijn, wegen zwaar in de cijfers. Daarom opent Carrefour meer buurtwinkels. Vorig jaar gingen er 20 open.

Nieuwe winkels

Ook de concurrentie opent nog vestigingen. Lidl kondigt dit jaar zes nieuwe winkels aan en vergroot er 21. De Colruyt- keten OKay opent nieuwe vestigingen en gaat in de steden de concurrentie aan met Carrefour Express. In Brussel gingen vrijdag de deuren van een tweede Belgische winkel van de Franse keten Franprix open. ‘We blijven winkels openen in België, maar doelstellingen geven we niet’, zegt een woordvoerder.

Terwijl de Nederlandse keten Jumbo eind dit jaar het lintje van haar eerste Belgische winkels doorknipt, plant ook Albert Heijn in de komende drie tot vier jaar nog 30 tot 50 nieuwe winkels. In diezelfde periode wil Delhaize 300 nieuwe vestigingen, vooral buurtwinkels, openen.

Al rijst de vraag of Delhaize die belofte nakomt. In juni zei CEO Xavier Piesvaux dat zijn keten in 2018 veertig nieuwe winkels zou openen. In werkelijkheid kwamen er 28 nieuwe Delhaizes en sloot de keten er 15, blijkt uit het rapport dat Ahold Delhaize gisteren verspreidde. Netto kwamen er dus maar 13 winkels bij.

In 2017 wou Delhaize 29 nieuwe winkels openen, maar eindigde de keten het jaar met netto één winkel minder. ‘In 2018 raakten niet alle vergunningen rond of vonden we geen zelfstandigen om winkels uit te baten’, zegt woordvoerder Roel Dekelver. ‘En af en toe sluiten we inderdaad een winkel of gaat er een failliet.’

Zeker is dat de concurrentie in de komende jaren alleen maar toeneemt. ‘Niet alleen Carrefour heeft het daardoor moeilijk’, zegt Van Ossel. ‘Het is ook steeds lastiger voor Makro en voor Louis Delhaize.’ Die laatste is de groep boven de Cora-hypermarkten en Match.

BOL.COM opent Belgisch kantoor

De Nederlandse webwinkel Bol.com opent een Belgisch kantoor. Daar werken vanaf mei tien mensen. Die moeten Belgische bedrijven en zelfstandige ondernemers overtuigen hun producten te verkopen via het platform van Bol.com.
De helft van zijn 2,1 miljard euro omzet boekt Bol.com dankzij de 20.000 Belgische en Nederlandse handelaars die hun koopwaar op het platform aanbieden. Ze betalen per verkocht product een percentage van de aankoopprijs aan Bol.com.
Bol.com is net als Albert Heijn en Delhaize een onderdeel van de Nederlandse supermarktgroep Ahold Delhaize. De kantoren en de magazijnen van Bol.com bevinden zich tot nu in Nederland

CARDINAELS, J. Carrefour verliest klanten aan iedereen. De Tijd, 24 januari 2019, 13.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo