mens en samenleving logo

Telenet scoort owngoal

Telenet trekt de prijzen van het gros van zijn producten op. De Belg heeft toch nauwelijks een andere keuze.

De timing kon amper slechter. Eén dag nadat minister van Telecom Alexander De Croo (Open VLD) het idee heeft gelanceerd om met een vierde ­telecomspeler de Belgische markt open te breken kondigt Telenet een prijsverhoging aan. Die varieert van 1 tot 3 euro per maand, afhankelijk van het product. ‘Die timing lag al weken vast’, zegt Isabelle Geeraerts, woordvoerster van Telenet. ‘Die konden we niet meer veranderen.’

Met de aankondiging leverde Telenet de gedroomde illustratie voor het plan van De Croo. Die stelde dat de Belg te veel betaalt voor zijn telecomdiensten, en dat concurrentie van een nieuwe, vierde speler naast Proximus, Telenet en Orange dat probleem kan oplossen. De gevestigde waarden reageerden daar, niet geheel onverwacht, erg negatief op.

‘Maar met deze prijsverhoging bewijzen ze perfect het punt van de minister’, zegt De Croo’s woordvoerder Tom Meulenbergs. ‘Dit bewijst dat we met zwakke prijsconcurrentie zitten, met een slapende markt, waar de spelers prijsverhoging na prijsverhoging kunnen doorvoeren.’

Netflix

‘Het bedrijf moet investeren. Of het daar ook zijn prijzen voor moet verhogen, is een andere vraag’ Stefaan Genoe Analist Bank Degroof Petercam
Telenet verdedigt zich zoals het dat bij elke prijsverhoging doet: door te stellen dat het massaal moet investeren in zijn netwerk. Experts ontkennen niet dat zij stevig investeren. ‘Het verbruik van data neemt geweldig toe, door de opkomst van diensten als Netflix’, zegt Stefaan Genoe van Bank Degroof Petercam. ‘Ze moeten hun capaciteit blijven uitbreiden en tegelijk investeren ze sterk in content om klanten aan zich te binden. Maar of je daarvoor ook de prijzen moet verhogen, dat is een andere vraag.’

Want Telenet is en blijft een goed geoliede geldmachine. Vorig jaar realiseerde het, zelfs na 729 miljoen euro kapitaalsinvesteringen, nog steeds een bijzonder mooie vrije kasstroom van 381 miljoen euro of 15,00% van de omzet.

Bovendien loopt volgend jaar het grote investeringsprogramma De Grote Netwerf af. Ruben Devos, analist van KBC Securities, verwacht dat het investeringsritme dan wordt getemperd tot minder dan 20,00 % van de omzet. Vorig jaar was dat nog 28,80 %. ‘En dat is echt wel veel’, zegt Devos.

Typische arrogantie

Telenets woordvoerster Geeraerts spreekt tegen dat het gaspedaal dan zal worden gelost: ‘Er zal altijd wel een nieuw investeringsprogramma zijn’, klinkt het.

Bij Test-Aankoop zijn ze niet te spreken over de prijsverhoging. ‘Dat is een typisch arrogante houding van een duopolist die vindt dat hij het zich kan permitteren’, zegt woordvoerder Simon November. ‘Telenet gelooft dat het de prijs kan verhogen, omdat de Belg toch nauwelijks van aanbieder verandert.’

Zowel Test-Aankoop als De Croo raadt de consument aan om te shoppen. ‘Maar veel alternatieven zijn er niet’, zegt November, wat volgens hem de noodzaak van een vierde speler onderstreept. ‘En de consument heeft ook geen zin om na zijn werk nog te zitten shoppen voor zijn telecomproducten. Daar spelen die operatoren handig op in.’

LEMMENS, K. Telenet scoort owngoal. De Standaard, 2018-06-15, 21.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers