mens en samenleving logo

Verkoop smartphones voor het eerst omlaag

Voor het eerst is de wereldwijde verkoop van smartphones aan het dalen. Vooral de marktleiders Samsung en Apple zagen in het laatste kwartaal van 2017 hun verkoop zakken.

De dalende verkoopcijfers van smartphones zijn bekendgemaakt door het gespecialiseerde Britse marktbureau Gartner, in aanloop naar het jaarlijkse World Mobile Congres. Dat congres gaat volgende maandag van start in Barcelona.

Volgens Gartner werden er in de laatste drie maanden van vorig jaar wereldwijd 407,8 miljoen smartphones verkocht. Dat waren er bijna 25 miljoen, of 5,60 %, minder dan in het laatste trimester van 2016.

Het is de allereerste keer sinds het begin van de metingen door Gartner, in 2004, dat er geen stijging van de verkoopcijfers is. Andere marktonderzoekers zien dat anders. Concurrent Strategy Analytics, die andere schattingen gebruikt, meldde in april 2016 al eens dat de smartphoneverkoop toen wereldwijd was gedaald. Waar de specialisten het wel over eens zijn, is dat de verkoop al minstens twee jaar stagneert.

Premiumtoestellen

De marktverzadiging komt volgens onderzoeker Anshul Gupta van Gartner in de eerste plaats omdat steeds meer consumenten bij de vervanging van hun smartphone voor een ‘premiumtoestel’ kiezen dat langer meegaat, waardoor er minder vaak een nieuw toestel moet worden gekocht. Die vraag naar ‘hoge kwaliteit’ zal aanhouden, meent Gupta, die verwijst naar het gebruikscomfort van ingebouwde 4G-connectiviteit en hoge resolutiecamera’s.

Aan de onderkant van de smartphonemarkt staan dan weer de ‘ultra lowcost-toestellen’ onder druk omdat die niet de verhoopte kwaliteit bieden aan klassieke gsm-gebruikers. De daling is het meest uitgesproken bij de twee marktleiders. Voor Samsung ging de verkoop in het laatste kwartaal van 2017 van 76,7 naar 74 miljoen toestellen, voor Apple van 77 naar 73,1 miljoen.

Apple is de sterkste daler, maar het bedrijf maakt dat goed door een groter aandeel in de premiummarkt, waar de winstmarges hoger zijn.

Twee grote producenten uit China, Huawei en Xiaomi, zagen hun verkoop eind vorig jaar wel nog toenemen, vooral op de thuismarkt en op de Aziatische groeimarkten als India en Indonesië.

Over het volledige jaar 2017 bekeken, ging de smartphoneverkoop wel nog omhoog, tot 1,53 miljard toestellen. In het voorgaande jaar 2016 waren er dat 1,49 miljard.

Het Zuid-Koreaanse Samsung haalde vorig jaar een marktaandeel van 20,90 % tegen 14,00 % voor grote concurrent Apple. Apple is de enige smartphoneproducent die zijn verkoopcijfers over het gehele jaar zag dalen: min 1,1 miljoen.

Op nummer drie volgt Huawei met een marktaandeel van 9,80 %. In het laatste kwartaal heeft het al de symbo­lische kaap van 10 procent gerond.

Verkoop smartphones voor het eerst omlaag. De Standaard, 2018-02-23, 23.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers