mens en samenleving logo

CEO Ber­nard Dery­c­ke­re maakt van Alpro we­reld­spe­ler

Voor het derde kwar­taal op rij is Alpro, de Bel­gi­sche maker van plant­aar­di­ge zui­vel­al­ter­na­tie­ven, een van de voor­naams­te groei­po­len in de fi­nan­ciële up­da­te van de Fran­se zui­vel­groep Da­no­ne.

Da­no­ne is sinds april de ei­ge­naar van Alpro, dat zijn hoofd­kan­toor in Gent en zijn voor­naams­te fa­briek in We­vel­gem heeft. Tij­dens het twee­de kwar­taal groei­de Alpro met een per­cen­ta­ge van twee cij­fers. In het derde kwar­taal was er ‘ro­buus­te groei’.

De pres­ta­tie is een nieu­we pluim op de hoed van Ber­nard Dery­c­ke­re, die al 16 jaar de CEO van Alpro is. Hij was er al bij toen het be­drijf nog een on­der­deel van de Bel­gi­sche voe­dings­groep Van­de­moor­te­le was. Die ver­kocht het toen al suc­ces­vol­le Alpro in 2009 aan het Ame­ri­kaan­se White Wave, dat in april werd over­ge­no­men door Da­no­ne.

Dery­c­ke­re breid­de het aan­bod van Alpro aan­zien­lijk uit. Toen hij begon was Alpro voor­al ac­tief met so­ja­pro­duc­ten, maar nu maakt het ook pro­duc­ten op basis van rijst, aman­de­len, ha­zel­no­ten, kokos, haver en cas­hew­no­ten. Het be­drijf biedt al­ter­na­tie­ven voor melk, yog­hurt, pud­ding, room, kwark en mar­ga­ri­ne. Dery­c­ke­re lan­ceer­de de Al­pro-pro­duc­ten ook in nieu­we mark­ten. In­tus­sen lig­gen ze in 54 lan­den in Eu­ro­pa, Zuid-Afri­ka, Rus­land en het Mid­den-Oos­ten in de rek­ken.

De groei van Alpro is voor­de­lig voor België. Het be­drijf stelt 1.100 men­sen te­werk, van wie 850 in ons land. In de af­ge­lo­pen vijf jaar in­ves­teer­de Alpro 200 mil­joen euro in de uit­brei­ding van de fa­briek in We­vel­gem. Dat le­ver­de 500 nieu­we Bel­gi­sche jobs op. Die uit­brei­ding kwam er om toe­kom­sti­ge groei mo­ge­lijk te maken. Alpro is niet van plan door de groei van de af­ge­lo­pen kwar­ta­len nog eens uit te brei­den.

De kans is groot dat Alpro in de toe­komst meer in het bui­ten­land zal pro­du­ce­ren. Nu al heeft het fa­brie­ken in het Ver­e­nigd Ko­nink­rijk en Frank­rijk. Aan­ge­zien het be­drijf verse pro­duc­ten maakt, is het moei­lijk om de we­reld­wij­de groei aan te stu­ren van­uit de fa­briek in België. ‘We­vel­gem blijft een be­lang­rij­ke fa­briek, maar het valt niet uit te slui­ten dat we bin­nen­kort ook el­ders gaan pro­du­ce­ren’, zei Dery­c­ke­re in april. ‘We zijn nu al be­perkt ac­tief in Rus­land. Als we daar wil­len door­bre­ken, kan een lo­ka­le fa­briek in­te­res­sant zijn. Als we Alpro naar Zuid-Ame­ri­ka bren­gen, is het lo­gisch dat we daar pro­du­ce­ren. We zou­den een nieu­we fa­briek kun­nen bou­wen of ge­bruik­ma­ken van de ca­pa­ci­teit van Da­no­ne.’

Onder de vleu­gels van Da­no­ne zal Alpro vol­gens Dery­c­ke­re nog har­der kun­nen groei­en. ‘Naar welke nieu­we lan­den we trek­ken, is nog niet dui­de­lijk. Maar de pri­o­ri­teit ligt bij lan­den waar Da­no­ne al ac­tief is. Daar kun­nen we pro­fi­te­ren van het net­werk van de groep. Als ons moe­der­be­drijf in een ander land of con­ti­nent met plant­aar­di­ge pro­duc­ten wil be­gin­nen, zul­len wij hel­pen met de stra­te­gie, de mar­ke­ting en de in­no­va­tie. Wij zul­len in het hoofd­kan­toor in Gent be­pa­len welke pro­duc­ten als eer­ste wor­den ge­lan­ceerd en hoe ze in de markt wor­den gezet.’

CARDINAELS, J. CEO Ber­nard Dery­c­ke­re maakt van Alpro we­reld­spe­ler. De Tijd, 2017-10-18, 2.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers