Voor het derde kwartaal op rij is Alpro, de Belgische maker van plantaardige zuivelalternatieven, een van de voornaamste groeipolen in de financiële update van de Franse zuivelgroep Danone.
Danone is sinds april de eigenaar van Alpro, dat zijn hoofdkantoor in Gent en zijn voornaamste fabriek in Wevelgem heeft. Tijdens het tweede kwartaal groeide Alpro met een percentage van twee cijfers. In het derde kwartaal was er ‘robuuste groei’.
De prestatie is een nieuwe pluim op de hoed van Bernard Deryckere, die al 16 jaar de CEO van Alpro is. Hij was er al bij toen het bedrijf nog een onderdeel van de Belgische voedingsgroep Vandemoortele was. Die verkocht het toen al succesvolle Alpro in 2009 aan het Amerikaanse White Wave, dat in april werd overgenomen door Danone.
Deryckere breidde het aanbod van Alpro aanzienlijk uit. Toen hij begon was Alpro vooral actief met sojaproducten, maar nu maakt het ook producten op basis van rijst, amandelen, hazelnoten, kokos, haver en cashewnoten. Het bedrijf biedt alternatieven voor melk, yoghurt, pudding, room, kwark en margarine. Deryckere lanceerde de Alpro-producten ook in nieuwe markten. Intussen liggen ze in 54 landen in Europa, Zuid-Afrika, Rusland en het Midden-Oosten in de rekken.
De groei van Alpro is voordelig voor België. Het bedrijf stelt 1.100 mensen tewerk, van wie 850 in ons land. In de afgelopen vijf jaar investeerde Alpro 200 miljoen euro in de uitbreiding van de fabriek in Wevelgem. Dat leverde 500 nieuwe Belgische jobs op. Die uitbreiding kwam er om toekomstige groei mogelijk te maken. Alpro is niet van plan door de groei van de afgelopen kwartalen nog eens uit te breiden.
De kans is groot dat Alpro in de toekomst meer in het buitenland zal produceren. Nu al heeft het fabrieken in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Aangezien het bedrijf verse producten maakt, is het moeilijk om de wereldwijde groei aan te sturen vanuit de fabriek in België. ‘Wevelgem blijft een belangrijke fabriek, maar het valt niet uit te sluiten dat we binnenkort ook elders gaan produceren’, zei Deryckere in april. ‘We zijn nu al beperkt actief in Rusland. Als we daar willen doorbreken, kan een lokale fabriek interessant zijn. Als we Alpro naar Zuid-Amerika brengen, is het logisch dat we daar produceren. We zouden een nieuwe fabriek kunnen bouwen of gebruikmaken van de capaciteit van Danone.’
Onder de vleugels van Danone zal Alpro volgens Deryckere nog harder kunnen groeien. ‘Naar welke nieuwe landen we trekken, is nog niet duidelijk. Maar de prioriteit ligt bij landen waar Danone al actief is. Daar kunnen we profiteren van het netwerk van de groep. Als ons moederbedrijf in een ander land of continent met plantaardige producten wil beginnen, zullen wij helpen met de strategie, de marketing en de innovatie. Wij zullen in het hoofdkantoor in Gent bepalen welke producten als eerste worden gelanceerd en hoe ze in de markt worden gezet.’