mens en samenleving logo

Be­drijf ach­ter Gou­den Gids op over­na­me­pad

FCR Media, het be­drijf ach­ter de Gou­den en de Witte Gids, steekt di­gi­taal een tand­je bij met de over­na­me van Vi­siYou. Met de aan­winst ver­sterkt FCR zich wat be­treft mar­ke­ting via Fa­cebook.

Kent u ze nog? De pa­pie­ren te­le­foon­gid­sen Gou­den en Witte Gids. Ze be­staan nog al­tijd en ver­schij­nen zelfs nog, ge­bun­deld, in tien edi­ties met een op­la­ge van een klei­ne 2 mil­joen. Vorig jaar ver­huis­den ze ei zo na naar de ge­schie­de­nis­boe­ken toen uit­ge­ver Truvo over de kop ging. FCR Media uit Est­land redde een groot deel van het be­drijf uit het fail­lis­se­ment, samen met zowat 300 banen.

Voor de op­vol­ger FCR Media Bel­gi­um zijn pa­pier en de ad­ver­ten­ties in de gid­sen maar goed meer voor 15,00 % van de omzet, een aan­deel dat jaar na jaar slinkt. De rest van de in­kom­sten, dit jaar zo’n 60 mil­joen euro, komt uit het hele gamma van op­los­sin­gen dat FCR Media Bel­gi­um be­drij­ven aan­biedt om di­gi­taal ac­tief te zijn. Van het bou­wen van web­si­tes en apps over tech­nie­ken om goed te sco­ren bij zoek­op­drach­ten tot cam­pag­nes op Fa­cebook. Het be­drijf heeft zelfs een in­no­va­tie­lab in huis dat op de markt op zoek gaat naar nieu­we ont­wik­ke­lin­gen.

In de sec­tor van de on­li­ne­mar­ke­ting is FCR Media Bel­gi­um ver­uit de groot­ste spe­ler in ons land. ‘Zowel in omzet als in aan­tal werk­ne­mers en klan­ten’, zegt al­ge­meen di­rec­teur Bir­git Pee­ters. De on­der­ne­ming, die onder de nieu­we ei­ge­naar door­groei­de naar 350 werk­ne­mers, be­dient 40.000 klan­ten. België is trou­wens de groot­ste tak van FCR Media, dat ac­tief is in elf voor­na­me­lijk Oost-Eu­ro­pe­se lan­den en Urugu­ay in Zuid-Ame­ri­ka.

Niet al­leen aan de groei van het per­so­neels­be­stand is te mer­ken dat het be­drijf een suc­ces­vol­le door­start heeft ge­maakt. Door­dat de schul­den ach­ter­ble­ven bij het fail­lie­te Truvo boekt FCR Media Bel­gi­um ook op­nieuw winst. Vorig jaar bleef er netto 1,7 mil­joen over en dat was al­leen over de twee­de helft van het jaar.

Een ander teken van het her­won­nen ver­trou­wen is de eer­ste over­na­me. Het gaat om de klei­ne Brus­sel­se sector­ge­noot Vi­siYou, die in han­den was van de twee op­rich­ters en een stil­le ven­noot. Het over­na­me­be­drag wil­len Pee­ters en Vi­siYou-me­de­op­rich­ter Ni­co­las van Lier­de niet kwijt. Vi­siYou be­staat nog maar vier jaar, maar telt toch al 15 werk­ne­mers en is dit jaar goed voor een winst­ge­ven­de omzet van on­ge­veer 2,4 mil­joen euro.

‘We zijn vrij com­ple­men­tair met FCR’, zegt Ni­co­las van Lier­de. ‘Door de over­na­me kun­nen we onze klan­ten een gro­ter pro­duc­ten­gam­ma aan­bie­den.’ Dat geldt ook voor FCR. Vi­siYou is voor­al thuis in mar­ke­ting via Fa­cebook, waar­in de nieu­we ei­ge­naar min­der sterk staat.

‘Ook ge­o­gra­fisch vul­len we el­kaar goed aan. Vi­siYou richt zich voor­al op Wal­lo­nië en Brus­sel, ter­wijl wij ster­ker staan in Vlaan­de­ren’, vult Pee­ters aan. ‘Dat onze re­sul­ta­ten vanaf de eer­ste dag ver­be­te­ren met de over­na­me is een extra plus­punt.’ Vol­gens Pee­ters heeft FCR geen an­de­re over­na­mes in de pijp­lijn zit­ten, maar als zich nieu­we mo­ge­lijk­he­den aan­die­nen, staat het daar wel voor open.

Pee­ters ziet nog heel wat ruim­te voor zelf­stan­di­ge groei. Uit cij­fers van FCR blijkt dat in Vlaan­de­ren maar 52,00 % van de kmo’s een eigen web­si­te heeft. In Wal­lo­nië is dat slechts 32,00 % en in Brus­sel zelfs maar 12,00 %. ‘Ter­wijl de fail­lis­se­ments­cij­fers van 2016 leren dat 76,00 % van de on­der­ne­min­gen die in België over de kop gaan geen web­si­te heeft. Er is dui­de­lijk een ver­band tus­sen de twee. En het heb­ben van een site is niet vol­doen­de. Je moet ook be­zoe­kers aan­trek­ken met di­gi­ta­le mar­ke­ting. In België doet nog maar één op de vier kmo’s aan di­gi­ta­le mar­ke­ting.’

BROENS, B. Be­drijf ach­ter Gou­den Gids op over­na­me­pad. De Tijd, 2017-10-11, 21.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers