mens en samenleving logo

Eén klik en je weet hoe eerlijk je kleren gemaakt zijn

Met één muisklik zien hoe eerlijk je kleren gemaakt zijn: het kan bij JBC. Wie een kleedje, broek of blouse koopt van de ‘I AM’-collectie, komt meteen te weten waar en door wie het stuk in kwestie geproduceerd is.
Beeld 2017-10-03 om 07.37.29

Als je bij JBC door de rekken van hun ‘I AM’-collectie gaat, mag je er zeker van zijn dat het modieuze jurkje met vogeltjes, die grijze sweater met opschrift en alle andere stuks door de handen zijn gegaan van arbeiders die een eerlijk loon kregen. Niet omdat de Belgische kledingketen dat zomaar beweert zoals velen doen, wel omdat je het als klant voortaan zélf kan checken. Daarvoor lanceerde de retailer de ‘Transparency Tool’. Het principe is simpel: wie wat koopt in de webshop, kan bij dat kledingstuk online meteen nagaan in welke fabriek de broek of het jurkje in kwestie gemaakt werd.

En ja, dat kan nog steeds in Dhaka in Bangladesh zijn, of in China, maar dan niet meer in een groezelige, overbevolkte sweatshop aan een hongerloon of door kinderen. “Wij tekenden in 2013 als eerste Belgische kledingretailer het Bangladesh Veiligheidsakkoord, dat opgesteld werd naar aanleiding van de ramp in Rana Plaza op 24 april van datzelfde jaar”, zegt Ann Claes, CEO van JBC, dat nu nog een stapje verder gaat. Via de tool komen klanten in één muisklik het adres van de herkomst van hun kleren te weten, maar krijgen shoppers ook informatie over hoeveel mensen er in die fabriek aan het werk zijn én wanneer en door wie het bedrijf voor het laatst gecontroleerd werd. Ook achtergrondinfo over de werkplek is terug te vinden.

Beroepsgeheim

De Transparency Tool is na een proefperiode met de lente- en zomercollectie van de I AM-productielijn nu helemaal op punt voor de herfst en winter en werd gisteren officieel voorgesteld in de nieuwe JBC-winkel in Aalst, in het bijzijn van minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo (Open Vld) en Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne, naar aanleiding van de Week van de Fair Trade. De organisatie hoopt dat andere retailers snel zullen volgen. “Vreemd genoeg rust op die transparantie nog steeds een soort van beroepsgeheim”, zegt Claes. “Je deelt nu eenmaal niet alleen informatie met je klanten, maar ook met ‘de concurrentie’. Maar aan de andere kant trek je ook de fabrikant en de werknemers ginder mee in je verhaal, je maakt hen trots. Zo van: ‘Hé, wij zijn een fabriek die gezien mag worden.’ En wij willen klanten vooral bewijzen dat ecologisch en eerlijk ook modieus kan zijn.”

Voorlopig is de Transparency Tool enkel beschikbaar voor de duurzame ‘I AM’-collectie – in totaal goed voor zo’n honderd verschillende artikelen per seizoen – maar JBC hoopt het concept binnenkort uit te breiden naar álle rekken. “Bovendien willen we de labels ook uitrusten met een QR-code en een bijbehorende app. Dan wordt het nóg makkelijker om de herkomst van je kleerkast na te gaan.”

CORNILLE, B. Eén klik en je weet hoe eerlijk je kleren gemaakt zijn. Het Laatste Nieuws, 2017-10-03, 11.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers